Oferta Edukacyjna
Muzeum przy Gdańskiej
Zapisy:
Sekcja Edukacyjna; Oddział Gdańska 13
tel. 42 620 05 70 lub 42 620 05 71
Kamila Lutek-Urbaniak; Wioletta Bernat
Prosimy o rezerwacje terminu przynajmniej tydzień przed planowaną wizytą w Muzeum. Rezerwacji prelekcji w szkole należy dokonywać z minimum dwutygodniowym wyprzedzeniem.
Zapisy od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.
Jeśli nie możesz się do nas dodzwonić, napisz maila. Odpiszemy do Ciebie następnego dnia roboczego.
| Oprowadzanie kuratorskie (dla grup do 25 os.) | 150 zł |
| Oprowadzanie kuratorskie w języku angielskim (dla grup do 25 os.) | 250 zł |
| Warsztaty edukacyjne, lekcje muzealne, gry miejskie (liczba uczestników 10-25 os. – płatność od osoby) | 15 zł. normalny /10 zł. ulgowy |
| Pakiet: oprowadzanie + warsztaty (liczba uczestników 10-25 os. – płatność od osoby) | 20 zł. normalny /15 zł. ulgowy |
| Prelekcje | 150 zł |
Konkursy na Rok Szkolny 2024/2025
- Konkurs Plastyczny ″Łódź miasto buntu″ - wyniki
- Wyniki Konkursu Plastycznego: ”Katyń 1940”
- Wyniki Konkursu Wiedzy: ″Katyń 1940″
Konkurs Plastyczny “Łódź miasto buntu” – wyniki
W dniu 26 maja 2025. odbyło się posiedzenie komisji konkursowej w celu wyboru najlepszych prac w konkursie plastycznym “Łódź miasta buntu” Konkurs został podzielony na III kategorie wiekowe: a) klasy IV-VI SP; b) klasy VII-VIII SP; c) szkoły średnie. Uczestnicy konkursu mieli za zadanie stworzyć prace z zakresie następujących zagadnień:
- projekt plakatu promującego Łódź, jako miasto buntu,
- scena przedstawiająca jakieś zdarzenie związane z jednym wybranym z wymienionych wydarzeń: bunt mieszczan 1753 r; powstanie listopadowe w Łodzi i regionie; bunt tkaczy 1861 r.; powstanie styczniowe w Łodzi i regionie; bunt łódzki 1892 r.; rewolucja 1905 r.; listopad 1918 r. w Łodzi; strajk włókniarek 1971 r.; marsz głodowy 1981 r.,
- portret znanego łodzianina – uczestnika powstania listopadowego, buntu tkaczy, powstania styczniowego, buntu łódzkiego 1892 r., rewolucji 1905 r. lub wydarzeń z listopada 1918 r.,
- łódzkie barykady.
W sumie w konkursie złożono 80 prac, z których komisja konkursowa postanowiła nagrodzić 10 i wyróżnić 2.
Lista laureatów poniżej
I kategoria wiekowa (klasy IV-VI SP) – 36 złożonych prac
I miejsce Nikola Zawadzka SP nr 149 w Łodzi
II miejsce Nadia Gabara SP nr 19 w Łodzi
III miejsce Zuzanna Ratajczyk SP nr 11 w Łodzi
Wyróżnienie Natalia Nagebauer SP nr 46 w Łodzi
II kategoria wiekowa (klasy VII-VIII SP) – 28 złożonych prac
I miejsce Paweł Pokrop SP nr 30 w Łodzi
II miejsce Zofia Czapnik SP nr 12 w Łodzi
III miejsce Oliwia Sacińska SP nr 46 w Łodzi
III miejsce Mieszko Baraniak SP nr 164 w Łodzi
Wyróżnienie Julia Kaczmarczyk SP nr 19 w Łodzi
III kategoria wiekowa (szkoły średnie) – 16 złożonych prac
I miejsce Zuzanna Kubik XXXI LO w Łodzi
II Amelia Bielach (praca złożona bez pośrednictwa szkoły)
III Liwia Duma Zgierski Zespół Szkół Ponadpodstawowych
Warunki odbioru nagród i dyplomów:
Wręczenie dyplomów i nagród nastąpi podczas uroczystego podsumowanie konkursu, które odbędzie się 12 czerwca 2025 r. o godzinie 12.00 w Siedzibie Głównej Muzeum – ul. Gdańska 13, sala 39
*Zgodnie z regulaminem konkursu
W przypadku braku obecności na uroczystości:
- Odbiór nagrody możliwy w ciągu 21 dni od podsumowania konkursu (do 3.07.2025)
- Nieodebranie nagrody w terminie wskazanym w ustępie poprzedzającym skutkuje utratą prawa do nagrody
Patronaty honorowe:
– Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska
Patronaty medialne:
TVP Telewizja Polska
Radio Łódź
Tygodnik ANGORA
Poniżej galeria zdjęć nagrodzonych prac. Prace zostały zaprezentowane losowo.

W dniu 4 marca 2025 r. odbyło się posiedzenie komisji konkursowej w celu wyboru najlepszych prac w konkursie plastycznym ”Katyń 1940”. Konkurs został podzielony na II kategorie wiekowe: a) klasy VI-VIII SP; b) Szkoły Średnie. Uczestnicy konkursu mieli za zadanie stworzyć prace z zakresie następujących zagadnień:
- Projekt plakatu upamiętniającego 85 rocznicę zbrodni katyńskiej,
- Plastyczne wyobrażenie znanego wybitnego Polaka – ofiary zbrodni katyńskiej,
- Portret członka mojej rodziny, który zginął w Katyniu,
Uwaga!!! W przypadku wybrania, jako tematu pracy zagadnienia: „portret członka mojej rodziny, który zginął w Katyniu”, do pracy plastycznej należy załączyć kserokopie fotografii oraz krótką notę biograficzną o tej osobie.
- Codzienność polskich oficerów w obozach NKWD w Kozielsku, Ostaszkowie i Starobielsku w latach 1939-1940,
- Codzienność rodzin pomordowanych, które padły ofiarą masowej deportacji,
- W drodze na Syberię.
W sumie złożono 107 prac, z których komisja konkursowa postanowiła nagrodzić 7 prac i wyróżnić 7.
Lista laureatów poniżej:
I kategoria wiekowa (klasy VI-VIII SP) – 76 złożonych prac
I miejsce Patrycja Płacheta – SP nr 64 w Łodzi
II miejsce Maria Chernikova – SP nr 55 w Łodzi
III miejsce Lena Kurzawińska – SP nr 109 w Łodzi
III miejsce Jakub Olczyk – SP nr 11 w Łodzi
Wyróżnienie Weronika Wiktoria Łyżwa – SP nr 30 w Łodzi
Wyróżnienie Amer Houli – SP nr 205 w Łodzi
Wyróżnienie Nadia Walecka – SP nr 91 w Łodzi
Wyróżnienie Julia Magdalena Lewandowska – SP nr 199 w Łodzi
Wyróżnienie Maria Wiktoria Zając – SP nr 205 w Łodzi
II kategoria wiekowa (Szkoły Średnie) – 31 złożonych prac
I miejsce Weronika Zofia Brzana – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie
II Oliwia Nikola Aftyka – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie
III Tatiana Bila – Zespół Szkół nr 1 w Stalowej Woli
Wyróżnienie Oliwia Wrzesińska – Liceum Ogólnokształcące im. S. Żeromskiego w Ozorkowie
Wyróżnienie Wiktoria Konieczka – Zespół Szkół w Mogilnie
Warunki odbioru nagród i dyplomów:
Wręczenie dyplomów i nagród nastąpi podczas uroczystego podsumowanie konkursu, które odbędzie się 24 kwietnia 2025 r. o godzinie 12.00 w Siedzibie Głównej Muzeum – ul. Gdańska 13, sala 39
*Zgodnie z regulaminem konkursu
W przypadku braku obecności na uroczystości:
- Odbiór nagrody możliwy w ciągu 21 dni od podsumowania konkursu (do 16.05.2025)
- Nieodebranie nagrody w terminie wskazanym w ustępie poprzedzającym skutkuje utratą prawa do nagrody
Główny patron konkursów:
Stowarzyszenie Rodzina Katyńska w Łodzi
Patronaty honorowe:
– Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska
– Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Łodzi
– Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego
Poniżej galeria zdjęć nagrodzonych prac. Prace zostały zaprezentowane losowo.

W dniu 3.03.2025 r. odbyło się posiedzenie komisji konkursowej w celu wyłonienia laureatów konkursu wiedzy ”Katyń 1940”. Konkurs został podzielony na II kategorie wiekowe: a) klasy VII-VIII SP; b) Szkoły Średnie. Uczestnicy konkursu mieli za zadanie rozwiązać test przypominający arkusz maturalny, w którym można było zdobyć 70 punktów. W konkursie wzięły udział 43 osoby, wszyscy uczestnicy rozwiązywali test w dniu 31 stycznia 2025 r. Testy zostały sprawdzone dwukrotnie przed posiedzeniem komisji. Podczas samych obrad zostały zliczone punkty i wyłoniono laureatów.
Laureaci Konkursu:
I kategoria wiekowa (szkoły podstawowe):
I miejsce – Julia Rutkowska SP nr 91 w Łodzi 51/70 punktów
II miejsce – Stanisław Zając SP nr 55 w Łodzi 50/70 punktów
III miejsce – Adam Szczepaniak SP nr 11 w Łodzi 45/70 punktów
Wyróżnienie – Alex Adamski SP nr 116 w Łodzi 43,5/70 punktów
II kategoria wiekowa (szkoły ponadpodstawowe):
I miejsce – Mikołaj Madzio ZSZ w Aleksandrowie Łódzkim 52/70 punktów
II miejsce – Arkadiusz Buba ZSZ w Aleksandrowie Łódzkim 43/70 punktów
III miejsce – Antoni Durka LO w Tuszynie 40/70 punktów
III miejsce – Szymon Górecki 26 LO w Łodzi 40/70 punktów
Warunki odbioru nagród i dyplomów:
Wręczenie dyplomów i nagród nastąpi podczas uroczystego podsumowanie konkursu, które odbędzie się 24 kwietnia 2025 r. o godzinie 12.00 w Siedzibie Głównej Muzeum – ul. Gdańska 13, sala 39
*Zgodnie z regulaminem konkursu
W przypadku braku obecności na uroczystości:
- Odbiór nagrody możliwy w ciągu 21 dni od podsumowania konkursu (do 16.05.2025)
- Nieodebranie nagrody w terminie wskazanym w ustępie poprzedzającym skutkuje utratą prawa do nagrody
Główny patron konkursów:
Stowarzyszenie Rodzina Katyńska w Łodzi
Patronaty honorowe:
– Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska
– Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Łodzi
– Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego
Materiały dodatkowe – do pobrania
Materiały uzupełniające tekę edukacyjną Konstytucja 3 maja
ISBN: 978-03-958037-9-6.
Zamieszczone materiały stanowią uzupełnienie teki edukacyjnej, wydanej przez Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi z okazji: 2021 – Rokiem Konstytucji 3 Maja. Znajdziemy tutaj część załączników uzupełniających trzy lekcyjne scenariusze oraz informacje rozszerzające zarys historyczny.
Tekę edukacyjną nabyć można stacjonarnie w Muzeum przy ul. Gdańskiej 13 w Łodzi, lub on-line. Wszelkie szczegóły dotyczące zamówień internetowych dostępne są na naszej stronie:
https://muzeumtradycji.pl/wydawnictwa/
Materiały uzupełniające zawierają:
– załączniki do scenariusza nr 1 „Witaj majowa jutrzenko, czyli co świętujemy 3 maja” (dla uczniów klasy III szkoły podstawowej), w postaci treści: wiersza Stanisława Aleksandrzaka „Rocznica” (zał. nr 7), piosenki Rajnolda Suchodolskiego „Mazurek 3 maja” (zał. nr 6), instrukcji wykonania kokardy narodowej (zał. nr 5) oraz zakodowanego zadania z datą (zał. nr 3),
– załączniki do scenariusza nr 2: „Vivat Maj! Piękny Maj!”, czyli rzecz o pierwszej polskiej konstytucji (dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej), w postaci tekstów źródłowych oraz pytań do opracowania (zał. nr 5-8) oraz materiały do pogadanki: „Konstytucja 3 maja – echo o jej ustanowieniu i opinie i wielkich tego świata” (zał. nr 9),
– załączniki do scenariusza nr 3: „Druga na świecie, pierwsza w Europie. Treść i znaczenie Ustawy Rządowej” (dla uczniów szkoły średniej), w postaci tekstów źródłowych (zał. nr 3-7),
– wskazówki bibliograficzne do wszystkich scenariuszy,
– artykuł uzupełniający zarys historyczny pt.: Z dziejów Konstytucji 3 Maja 1791 roku (wersja rozszerzona).
Materiały do pobrania:
Oferta Edukacyjna
- Miasto tkaczy w dobie rewolucji 1905 r. - bezpłatne zajęcia w okresie 8.09.2025-17.10.2025
- Miasto tkaczy w dobie rewolucji 1905 r. - wystawa edukacyjna/wypożyczenia od 8.09.2025 r.
- Przedszkola
- Klasy I-II SP
- Klasy III-IV SP
- Klasy V-VI SP
- Klasy VII-VIII SP i Szkoły Ponadpodstawowe
- Szkoły Ponadpodstawowe i dorośli - wykłady
- Gry muzealne (9-16 lat)
- Oprowadzanie z przewodnikiem (12+)
- Oferta świąteczna +9 lat
- Prelekcje historyczne poza oddziałem (12+)
- Oferta Wystawiennicza

Oddział Muzeum przy ul. Gdańskiej
Zaprasza klasy szkolne do udziału w bezpłatnych zajęciach, które będą realizowane w okresie od 8 września do 17 października z okazji Roku Rewolucji 1905 r.
Już teraz można dokonywać rezerwacji dla swojej klasy!!!
Zajęcia są częścią programu edukacyjnego pt.: ”Miasto tkaczy w dobie rewolucji 1905 r.”. Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji w ramach programu „Nasze Tradycje”.
W programie do wyboru dwa rodzaje zajęć dla dwóch grup wiekowych:
Zajęcia 1
Odbiorcy: klasy IV-VI SP
*w zajęciach mogą uczestniczyć również chętne III klasy. Z uwagi na charakter zajęć i trudność zadań technicznych, nie są one dostosowane do młodszych dzieci niż minimum klasa III SP.
Tytuł: „Opowieści o Łódzkich tkaczach. Jak w Łodzi przełomu XIX i XX wieku tworzono tkaniny”
Czas trwania: ok. 90 minut
Opis zajęć:
Podczas zajęć dzieci m.in. poznają popularną łódzką legendę o Żydzie, który chciał zostać tkaczem, co uświadomi im, jak Łódź była różnorodna kulturowo na początku XX wieku. Uczestnicy dowiedzą się również, jak wyglądał warsztat tkacki w czasach Łodzi przemysłowej, czym są np. czółenka tkackiej oraz krosna i jak działają. Zajęciom będą towarzyszyć zadania aktywizujące oraz techniczne z wykorzystaniem materiałów plastycznych, mini krosienek, mini maszyn do szycia i akcesoriów; tkanin oraz próbników tkanin.
Zajęcia 2
Odbiorcy: klasy VII-VIII SP i szkoły ponadpodstawowe
Tytuł: „Rewolucja 1905 r. w oczach mieszkańców miasta tkaczy”
Czas trwania: ok. 120 minut
Opis zajęć:
W ramach zajęć, po krótkim wprowadzeniu do tematu, będzie się odbywać gra zespołowa, w której uczestnicy dostaną możliwość wcielenia się mentalnego w postać działacza partyjnego, robotnika, fabrykanta oraz przeciętnego mieszkańca miasta, aby lepiej zrozumieć tkankę społeczną Łodzi 1905 r. W drugiej części zajęć zostaną wykorzystane plany Łodzi z początków XX w. i materiały źródłowe w celu zlokalizowania w mieście najważniejszych wydarzeń 1905 r. Na koniec warsztatów uczestnicy dowiedzą się jak działacze PPS powielali druki ulotne przy użyciu pras drukarskich, dużych stempli i innych akcesoriów oraz farb, woreczków bawełnianych, czerwonego papieru i zestawu do klejenia na gorąco.
Info dodatkowe o zajęciach:
W przypadku obu warsztatów wykorzystane środki dydaktyczne i zadania będą służyć rozwijaniu umiejętności społecznych i budowaniu świadomości lokalnej ich uczestników oraz rozwojowi zdolności manualnych i umiejętności rękodzielniczych. Celem realnym jest również wzbudzenie u młodego odbiorcy zainteresowania historią Łodzi.
Informacja organizacyjna i zapisy:
- Zajęcia są bezpłatne
- W jednych zajęciach może uczestniczyć jedna grupa licząca do 25 uczestników + opiekunowie
- Z uwagi na charakter zajęć i ich rozbudowaną formę, nie ma możliwości realizacji ich dla dwóch grup równolegle
- Zajęcia będą się odbywać w okresie 8.09-17.10.2025 od wtorku do piątku w dwóch turach – godz. 9.30 lub godz. 12.00,
- Adres: ul. Gdańska 13
- Rezerwacje:
Sekcja Edukacyjna; Oddział Gdańska (ul. Gdańska 13)
tel. 42 620 05 70 lub 42 620 05 71
Kamila Lutek-Urbaniak; Wioletta Bernat; Klaudia Blewąska
Prosimy o rezerwacje terminu przynajmniej tydzień przed planowaną wizytą w Muzeum.
Zapisy od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.
Jeśli nie możesz się do nas dodzwonić, napisz maila.
Odpiszemy do Ciebie następnego dnia roboczego.

Oddział Muzeum przy ul. Gdańskiej
zachęca szkoły do wypożyczania w roku szkolnym 2025/2025 naszej nowej wystawy edukacyjnej, która dostępna będzie od 8 września 2025 r.
Wystawa jest częścią programu edukacyjnego pt.: ”Miasto tkaczy w dobie rewolucji 1905 r.”. Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji w ramach programu „Nasze Tradycje”.
TYTUŁ WYSTAWY:
„Miasto tkaczy w dobie rewolucji 1905r” – system roll-up 12 plansz
Wystawa porusza następujące wątki tematyczne: charakterystyka Łodzi przemysłowej przełomu XIX i XX wieku; etymologia słowa „rewolucja”; przyczyny wybuchu rewolucji 1905 r.; zarys przebiegu rewolucji 1905 r. z naciskiem na wydarzenia w Łodzi i powstanie łódzkie; skutki rewolucji 1905 r.; łodzianie – uczestnicy rewolucji 1905 r.
*Wystawę mogą bezpłatnie wypożyczyć: szkoły, placówki oświatowe, biblioteki itp. na okres 2 tygodni. Transport wystawy będzie się odbywał w poniedziałki.
**Bezpłatne wypożyczenia realizujemy w obrębie Łodzi i województwa łódzkiego.
*** Każda placówka wypożyczająca wystawę dostanie po pięć egzemplarzy gier dydaktycznych towarzyszącym, które mogą posłużyć do przeprowadzenia zajęć edukacyjnych:
Memory dotyczące Łodzi przemysłowej z zeszytem ćwiczeń
Gra Karciana Piotruś z wizerunkami wybranych łodzian uczestniczących w rewolucji 1905 r.
JEŚLI JESTEŚ ZAINTERESOWANY WYPOŻYCZENIEM WYSTAWY:
- napisz na adres k.lutek@muzeumtradycji.pl lub zadzwoń pod numer: 42 620 05 70 (koordynacja Kamila Lutek-Urbaniak) i ustal wstępnie, kiedy możesz wypożyczyć wystawę
- następnie dostaniesz na e-maila podanego przez Ciebie wzór podania o wypożyczenie wystawy.
Podanie należy wydrukować, wypełnić w raz z pieczątką Twojej instytucji, a następnie skan dokumentu wysłać na e-mail: k.lutek@muzeumtradycji.pl
- W sprawach organizacyjnych skontaktujemy się z Tobą, gdy będzie zbliżał się termin wypożyczenia wystawy
*Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji Narodowej w ramach programu „Nasze Tradycje”.


OFERTA EDUKACYJNA – PRZEDSZKOLA
Czas trwania: 45-60 minut, grupa: max. do 25 osób, wiek uczestników: 5-6 lat.PORADNIK MAŁEGO PATRIOTY
Trudne słowo – patriotyzm, jak wytłumaczyć je najmłodszym? Postaramy się to zrobić w możliwie przystępny sposób i wspólnie z dziećmi, z wykorzystaniem elementów zabawy oraz różnorodnych zadań, zastanowimy się, co to znaczy być Małym Patriotą i jak na co dzień okazywać miłość i szacunek do swojego kraju. Pomogą w nam tym wierszyki, piosenki, ćwiczenie z mapą, a nawet taniec, bo jak wiadomo, najlepiej jest „uczyć-bawiąc”.
Z WIZYTĄ U KRÓLA
Gdzie mieszkali królowie? Czym różni się zamek od pałacu? Co ostatni polski monarcha jadał na śniadanie, jak długo sypiał i kto był jego ulubieńcem? Czym jest dworska etykieta, czy trzeba jej przestrzegać i czy dziś też mamy szansę spotkać „prawdziwego” króla? A oprócz tego „odwiedzimy” kilka królewskich rezydencji, skompletujemy strój koronacyjny w formie ubieranki i spróbujemy zatańczyć menueta. Zabawa godna królów gwarantowana!
ŻOŁNIERZ, KTO TO TAKI…
Kogo możemy nazwać żołnierzem? Na te oraz inne pytania poznamy odpowiedź właśnie na tych warsztatach. Podczas zajęć odwiedzimy wystawę, gdzie przyjrzymy się wybranym żołnierskim mundurom i elementom żołnierskiego ekwipunku (dla potrzeb zajęć posiadamy kopie kilku modeli mundurów). Na koniec wykorzystamy tematyczne malowanki oraz poznamy łatwą i przyjemną dla ucha piosenkę żołnierską.
*Zajęcia częściowo odbywają się na przestrzeni wystaw.

OFERTA EDUKACYJNA – KLASY I-II SP
Czas trwania: 60-75 minut, grupa: max. do 25 osób, wiek uczestników: 7-8 lat.ZABAWY Z SYMBOLAMI NARODOWYMI
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, czemu polska flaga jest biało-czerwona, skąd się wziął Orzeł Biały i dlaczego Mazurek Dąbrowskiego nosi taki tytuł. Podczas zajęć dzieci wykonują wycinane piórka dla orła, kolorują malowankę, śpiewają hymn i grają w memo.
WOKÓŁ ŚWIĘTA 11-LISTOPADA
Podczas lekcji uczestnicy dowiedzą się, dlaczego Polacy co roku świętują dzień 11 listopada i co z tym wszystkim wspólnego ma Józef Piłsudski. Lekcja uzupełniona jest o śpiewanie pieśni patriotycznych i ciekawe zadania.
ŻOŁNIERZ, KTO TO TAKI…
Czym jest wojna? Kogo możemy nazwać żołnierzem? Na te i inne pytania poznamy odpowiedź właśnie na tych warsztatach. Podczas zajęć zostaną wykorzystane tematyczne malowanki, interaktywna ubieranka, a na podsumowanie zajęć odwiedzimy wystawę, gdzie przejrzymy się wybranym żołnierskim mundurom (dla potrzeb zajęć posiadamy kopie kilku modeli mundurów).
*Zajęcia częściowo odbywają się w przestrzeni wystawy czasowej.

OFERTA EDUKACYJNA – KLASY III-IV SP
Czas trwania: ok. 75 minut, Grupa: max. 25 osób, wiek uczestników:9-10 lat.Jan Matejko – malarz dziejów Polski (1838 – 1893).
Zajęcia mają na celu przedstawienie jednego z najważniejszych polskich malarzy – Jana Matejki. Uczestnicy dowiedzą się o jego życiu i twórczości oraz poznają najsłynniejsze obrazy. Opowieści prowadzącego zajęcia są uzupełnione o dwa zadania aktywizujące i film edukacyjny. Na koniec spotkania uczestnicy podzieleni na drużyny wykonują pracę artystyczną inspirowaną stylem malarskim Matejki.
*Zajęcia odbywają się w przestrzeni ekspozycji edukacyjnej o Janie Matejce
**Zajęcia te są realizowane również dla grup seniorów w cenie 10 zł od osoby
TADZIK. OPOWIEŚCI O TADEUSZU KOŚCIUSZCE I PEWNYM ŁÓDZKIM POMNIKU.
Lekcja muzealna podzielona na dwie części. W pierwszej części zajęć odbywającej się w sali warsztatowej, ich uczestnicy zapoznają się z zarysem życia naszego bohatera z naciskiem na okres nauki w Szkole Rycerskiej oraz jego udział w wojnie w obronie Konstytucji 3 maja. Na koniec opowiemy sobie o Tadeuszu Kościuszce, jako naczelniku powstania. Tej części zajęć towarzyszą rebusy tematyczne oraz zadanie aktywizujące, związane z ćwiczeniem naszej spostrzegawczości. W drugiej części zajęć w przestrzeni wystawowej zapoznamy się dość szczegółowo z historią pewnego pomnika, wykorzystując przy tym puzzle tematyczne i film edukacyjny.
*zajęcia częściowo odbywają się w przestrzeni wystawy stałej
WOJSKOWY ZWIERZYNIEC, CZYLI „TE CO SKACZĄ I FRUWAJĄ” W ARMIACH ŚWIATA
Pewnie każdy zna Szarika, bohatera kultowego serialu Czterej pancerni i pies, wiernego kompana załogi czołgu Rudy 102. W masowej wyobraźni stał się symbolem psa-żołnierza, jednak warto pamiętać, że wojskowy zwierzyniec był o wiele bardziej różnorodny. Nie tylko psy i konie, ale także kanarki, pszczoły, słonie czy gołębie odegrały istotną rolę w historii wojskowości. Na naszych zajęciach usłyszycie opowieści o zwierzętach, które od starożytności po czasy współczesne pojawiały się w armiach świata, pełniąc często dość zaskakujące funkcje, a przygotowane przez edukatorów zadania i gra karciana pomogą wam lepiej poznać naszych bohaterów.
SZEREGOWY MIŚ – NIEZWYKLI ŻOŁNIERZE NA CZTERECH ŁAPACH
Winnie, która stała się pierwowzorem Kubusia Puchatka, Wojtek – kapral w Armii Andersa, Michał, z którym Wojtek „miał na pieńku” oraz Baśka, towarzyszka Polaków walczących na dalekim Murmaniu. Co łączy naszych bohaterów? Każdy z nich był niedźwiedziem i każdy „służył” w wojsku. Podczas warsztatów poznacie ich bliżej, rozwiązując zadania i grając w grę planszową, stworzoną na kanwie tych niezwykłych „niedźwiedzich” historii.
MISTRZ SZYFRÓW
Na uczestników warsztatów czekają: opowieść na temat tego, kim jest kryptolog; prezentacja wybranych metod szyfrowania; edukacyjne maty do kodowania; łamigłówki. Sprawdź się, czy i ty możesz zostać mistrzem szyfrów, a przy okazji w atmosferze dobrej zabawy dowiedz się co nieco o znanym kryptologu Janie Kowalewskim, który pochodził z Łodzi i w dzieciństwie mieszkał na ulicy Piotrkowskiej.
POZNAJEMY POLSKIE SYMBOLE NARODOWE: FLAGA PAŃSTWOWA
Na początku przypominamy uczestnikom informacje o symbolach narodowych, które zdobyli w klasie I i II. Wykorzystujemy do tego rebusy tematyczne i krzyżówki. W dalszej części zajęć skupiamy się na fladze państwowej, o której uczestnicy zajęć dowiadują się nowych rzeczy. Podczas opowieści o fladze wykorzystane są: prezentacja multimedialna, gra memo oraz zadanie prawda-fałsz. Na koniec spotkania każdy uczestnik wykonuje własną flagę z papieru.
POZNAJEMY POLSKIE SYMBOLE NARODOWE: ORZEŁ BIAŁY
Po tych zajęciach wyjdziemy z Muzeum wzbogaceni o informacje dotyczące historii Orła Białego, jego symboliki oraz zmian w jego wyglądzie. Dowiemy się także czy orły występują w symbolice innych państw oraz przyjrzymy się szczegółom związanym z wyglądem „polskiego” orła. No koniec spotkania każdy uczestnik wykona własnego orła z papieru i bibuły.
ZIUK. OPOWIEŚĆ O JÓZEFIE PIŁSUDSKIM
Te zajęcia w swej I części odbywającej się na wystawie, to opowieść o okolicznościach pobytu Józefa Piłsudskiego w Łodzi w okresie od jesieni 1899 r. do wiosny 1900 r. Opowieść będzie połączona z elementami gry muzealnej i rozwiązywaniem rebusów tematycznych. W II części zajęć (w sali warsztatowej) projekcja filmu edukacyjnego o dzieciństwie Józefa Piłsudskiego i praca plastyczna w drużynach.
*Zajęcia częściowo odbywają się w przestrzeni wystawy stałej.

OFERTA EDUKACYJNA – KLASY V-VI
Czas trwania: do 90 minut, grupa: max. do 25 osób, wiek uczestników: 11-12 latMEDALE
Warsztaty te to wspaniała okazja do oswojenie się z przestrzenią wystawy. W ich pierwszej części uczestnicy zapoznają się z medalami i odznaczeniami znajdującymi się na wystawie i dostają za zadanie naszkicować wybrane odznaczenie. W drugiej części przemieszczają się do sali warsztatowej, gdzie próbują odtworzyć naszkicowane odznaczenie z masy plastycznej i plasteliny.
*Zajęcia częściowo odbywają się w przestrzeni wystaw.
LEGIONOWE TWARZE NIEPODLEGŁOŚCI
Podczas zajęć ich uczestnicy zapoznają się z zarysem historii Legionów Polskich z wykorzystaniem filmu edukacyjnego i poznają sylwetki kilku ważnych legionistów układając megapuzzle. Dodatkowo uczestnicy zajęć obejrzą na wystawie pamiątki po legioniście Antonim Barze oraz będą mieli okazję zobaczyć mundur legionisty, a nawet go przymierzyć (dla potrzeb zajęć posiadamy kopie takiego munduru oraz karabinu Mauser, który był na wyposażeniu legionisty polskiego). W ramach podsumowania zajęć klasa podzielona na drużyny wykona plakat poświęcony Legionom Polskim.
*Zajęcia częściowo odbywają się w przestrzeni wystawy czasowej.
CZY WOJNA JEST DLA DZIEWCZYN?
Czy wiedziałeś, że jedna z córek Józefa Piłsudskiego była zawodowym pilotem wojskowym, a w powstaniu styczniowym jak prawdziwy żołnierz walczyła Maria Piotrowiczowa? Czy znana jest Ci pochodząca z Łodzi Halina Szwarc z domu Kłąb, która była agentką Armii Krajowej? Te zajęcia to wspaniała okazja, żeby poznać bliżej kobiety, które były odważnymi żołnierzami. Podczas zajęć wykorzystane są wyklejane puzzle, elementy kodowania oraz gra dydaktyczna memory.
*Zajęcia częściowo odbywają się w przestrzeni wystaw.
VIVAT MAJ! PIĘKNY MAJ!
Zajęcia te to doskonała okazja do zapoznania się z okolicznościami uchwalenia i upadku Konstytucji 3 maja oraz tradycją tego majowego święta. Podczas spotkania jego uczestnicy oglądają film edukacyjny i rozwiązują zadania przygotowane do niego, poznają pieśń Mazurek 3 maja oraz wykonują kokardę narodową z papieru i bibuły.
MAŁY ARCHITEKT MIASTA ŁODZI
Zajęcia z elementami warsztatów, które są podzielone na trzy części. W pierwszej części zajęć ich uczestnicy zwiedzają wystawę czasową pt. „Miasto widzę moje ogromne”, na której została pokazana historia Łodzi w ikonografii. Na wystawie ma miejsce oprowadzanie tematyczne z zakresu rozwoju Łodzi i krajobrazu fabrycznego miasta. W drugiej części zajęć uczestnicy tworzą drużyny, które rozgrywają teleturniej – Familiada Rodzin Fabrykanckich. W trzeciej części zajęć ma miejsce zabawa plastyczna w projektowanie przestrzeni fabrycznego miasta.
*Zajęcia te są realizowane również dla grup seniorów w cenie 10 zł od osoby
Dla tej grupy wiekowej mogą się również odbywać dwa zajęcia opisane w ofercie dla klas III-IV SP są to:
- WOJSKOWY ZWIERZYNIEC, CZYLI „TE CO SKACZĄ I FRUWAJĄ” W ARMIACH ŚWIATA,
- Tadzik. Opowieści o Tadeuszu Kościuszce i pewnym łódzkim pomniku.

OFERTA EDUKACYJNA – KLASY VII-VIII/SZKOŁY PONADPODSTAWOWE
Czas trwania: ok. 90 minut
Grupa: max. 25 osób
Wiek uczestników: 13-18 lat
ŁÓDZKIE DROGI DO WOLNOŚCI W PRL
Celem zajęć będzie pogłębienie wiedzy na temat zmian politycznych i gospodarczych, jakie zaszły w Polsce w latach 1945-1989 i ich wpływ na sytuację mieszkańców Łodzi. Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in. o kobietach, które działały przeciwko władzy ludowej i więzione były przy ulicy Gdańskiej 13, o łódzkich strajkach w PRL oraz ich roli w historii Polski. Lekcja muzealna odbywa się częściowo na wystawie stałej „Historia więzienia przy ulicy Długiej (Gdańskiej) w Łodzi w latach 1885-1953” oraz czasowej „Miasto widzę moje ogromne – historia Łodzi w ikonografii”.
*zajęcia odbywają się w przestrzeni dwóch wystaw
TADEUSZ KOŚCIUSZKO I HISTORIA PEWNEGO POMNIKA.
Prelekcja i lekcja muzealna w jednym. W pierwszej części spotkania wysłuchamy opowieści pt. „Tadeusz Kościuszko bohater dwóch narodów” połączonej z rozwiązywaniem interaktywnego quizu wiedzy. W drugiej części wizyty w muzeum, przejdziemy na wystawę, gdzie podzieleni na drużyny, z wykorzystaniem kart pracy i filmu z serii „Losy Łodzi”, sami odkryjemy historię pomnika i pewnych tablic z Placu Wolności.
*zajęcia częściowo odbywają się w przestrzeni wystawy stałej
JACEK II – AGENT W SPÓDNICY
Zajęcia poświęcone niezmiernie ciekawej postaci, której rodzinnym miastem była Łódź. Oczywiście mowa o agendce AK Halinie Szwarc z domu Kłąb, używającej pseudonimu Jacek II, która największe sukcesy w dziedzinie wywiadu osiągała w latach 1942-1943. Niestety splot różnych wydarzeń spowodował, że w maju 1944 roku została aresztowana przez gestapo i trafiła do więzienia przy dzisiejszej ul. Gdańskiej. Zajęcia są podzielone na 2 części. W pierwszej z nich w krótkiej prelekcji oraz podczas drużynowych prac, z wykorzystaniem komiksu wydanego przez Muzeum, poznamy działalność agenturalną Pani Haliny. W drugiej części lekcji odwiedzimy wystawę stałą, na której poprzez rozwiązywanie zadań i zagadek poznamy szczegóły pobytu naszej bohaterki w łódzkim więzieniu oraz warunki w nim panujące.
KRÓTKA HISTORIA O POBYCIE JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO W ŁODZI
Po co Józef Piłsudski w 1899 r. przybył do Łodzi? Gdzie zamieszkał? Dlaczego znalazł się w więzieniu przy ul. Długiej? Właśnie na tych zajęciach znajdziemy odpowiedź na te i inne pytania, dotyczące tego okresu z życia Ziuka. Na zajęciach m.in.: zapoznanie się z fragmentem wystawy więziennej, karta pracy oraz fragmenty słuchowiska Katastrofa Łódzka.
*Zajęcia częściowo odbywają się w przestrzeni wystaw.
UDZIAŁ POLSKIEGO ŻOŁNIERZA W II WOJNIE ŚWIATOWEJ
Po wprowadzeniu do zajęć uczestnicy, podzieleni na drużyny, dostaną kartę pracy z zadaniami, a informacje potrzebne do ich rozwiązania będą musieli odnaleźć w przestrzeni wystawy czasowej Ewolucja polskiego żołnierza…. Na zajęciach uwzględniona jest praca z mapą oraz podsumowanie w postaci quizu. Podczas zajęć położymy szczególny nacisk na współpracę polskich żołnierzy z państwami sojuszniczymi w imię walki dla wspólnego dobra.
*Zajęcia częściowo odbywają się w przestrzeni wystaw.

OFERTA EDUKACYJNA – SZKOŁY PONADPODSTAWOWE I DOROŚLI – WYKŁADY
Informacje organizacyjne
- Oferta jest w przygotowaniu i będzie realizowana od 1 stycznia 2026 r., ale już teraz można dokonywać rezerwacji;
- Wykłady realizują pracownicy sekcji naukowej;
- Wykłady mogą się odbywać w muzeum i poza muzeum;
- Rezerwacja wykładu z dwutygodniowym wyprzedzeniem;
- W przypadku chęci rezerwacji wykładu poza Muzeum ostateczny termin ustalany jest z osobą prowadzącą;
- Czas trwania: ok. 90 minut;
- Koszt: bilet zbiorowy 150 zł – jeśli potrzebna jest faktura to z wyprzedzeniem wyślij dane do faktury z dopiskiem wykład i datą wykładu na e-mail: edukacja@muzeumtradycji.pl – nie zapomnij dopisać, jaki ma być to rodzaj faktury (przelewowa lub gotówkowa) i e-maila, na którego mamy przesłać fakturę. Fakturę wystawiamy w dniu wykonania usługi, w wyjątkowych sytuacjach możemy to zrobić z wyprzedzeniem);
- Ilość uczestników: 10-25 osób
Historia (nie)obiektywnie – co wspomnienia mówią nam o przeszłości
Forma: Wykład z elementami warsztatu
Prowadząca: Agnieszka Pawlak-Damska
Spotkanie edukacyjne dotyczące pracy ze źródłami wspomnieniowymi. Zajęcia będą miały dwuczęściową formułę. Pierwsza część będzie
krótkim wykładem wprowadzającym. Uczestnicy dowiedzą się co to jest konfrontacja źródeł i z jakimi formami wspomnień mogą się spotkać.
Poznają również narzędzia przydatne w ich analizie. Druga część zajęć będzie miała charakter warsztatowy. Uczestniczy, pracując na konkretnych źródłach, wykorzystają w praktyce zdobytą wcześniej wiedzę. Będą m.in. odczytywać fragmenty rękopisów, konfrontować je z innymi materiałami, stawiać pytania źródłom i oceniać ich przydatność do określonego wcześniej przez prowadzącego tematu.
„Dla niej życiem było kochać…” Opowieść o Stanisławie Leszczyńskiej – położnej z Auschwitz
Forma: Wykład
Prowadząca: Klara Chaniecka
Ceniona łódzka położna, podczas II wojny światowej osadzona w więzieniu na Gdańskiej za pomoc Polakom z konspiracji i Żydom z getta, trafiła do Auschwitz, gdzie przyjęła około 3000 porodów, z narażeniem własnego życia sprzeciwiając się rozkazowi, by dzieci urodzone w obozie mordować. Obecnie trwa jej proces beatyfikacyjny w Kościele katolickim. Wykład jest opowieścią o niezwykłym życiu i dziedzictwie bohaterskiej kobiety, a także o wielokulturowej Łodzi przełomu wieków, której specyfikę odzwierciedla historia rodzinna Stanisławy Leszczyńskiej.
Genealogia i pamięć. Jak wędrować w głąb korzeni?
Forma: Wykład z elementami warsztatu
Prowadząca: Klara Chaniecka
Dlaczego czasem łatwiej poznać godzinę urodzenia przodka z połowy XIX wieku niż otrzymać odpis aktu zgonu dziadka? Czym są: drzewo
genealogiczne, rodowód, tablica pokrewieństwa? Czy „miejscem pamięci” może być piosenka, zdjęcie lub rocznica ślubu? Podczas wykładu z elementami warsztatu zastanowimy się, jak odnaleźć przodków, nawet z XVIII wieku, nie wychodząc z domu, ale także porozmawiamy o znaczeniu pamięci zbiorowej, komunikacyjnej czy miejsc pamięci w odkrywaniu korzeni. Uczestnicy dowiedzą się, gdzie szukać źródeł i jak je analizować,
by stworzyć własne drzewo genealogiczne. Praktyczne ćwiczenia pomogą przełożyć teoretyczne pojęcia na przykłady z własnego życia.
Historyk – najlepsza broń w walce z fake newsem!
Forma: Wykład z elementami warsztatu
Prowadzący: Prowadzący: dr Sebastian Adamkiewicz
Świat nowych technologii stawia przed nami nowe wyzwania. Jednym z nich są szerzące się fake newsy i deep fake. Warsztat historyka daje
jednak narzędzia, aby je rozpoznawać i nie dawać się próbom manipulacji. Jak umiejętności historyka pozwalają przetrwać w świecie AI i internetowych pułapek? Jak sprawdzać informacje i je konfrontować? Jakie są najsłynniejsze oszustwa i zasadzki w sieci? O tym dowiecie się z wykładów połączonych z warsztatami.

OFERTA EDUKACYJNA – GRY MUZEALNE
Czas trwania: 60-75 minut, grupa: max. do 25 osób, wiek uczestników: 9-16 lat.GRA MUZEALNA „ODSZUKAJ ARTEFAKT”
Uczestnicy spotkania będą mieli za zadanie odszukać w przestrzeni wystaw wybrane eksponaty. Na rozgrzewkę skupimy się na poszukiwaniu artefaktów z wystawy stałej Historia Więzienia przy Długiej (Gdańskiej) 13 w Łodzi w latach 1885-1953. W drugim etapie gry będzie trochę trudniej – do odnalezienia mix 12 wybranych przedmiotów z przestrzeni wszystkich trzech wystaw prezentowanych w Oddziale przy ulicy Gdańskiej. Nie zabraknie również opowieści pracownika muzeum o wybranych najciekawszych artefaktach umieszczonych w grze.
GRY MUZEALNA – MUZEALNE BIURO DETEKTYWISTYCZNE + KRÓTKA PRELEKCJA O ZAGINIONYCH DZIEŁACH SZTUKI I PRACY DETEKTYWA
Zabawa w detektywa, odbywająca się w przestrzeni wystawy więziennej i dziedzińca wewnętrznego. Ukryte wskazówki, zagadki oraz zadania, nawiązujące do zaginionych dzieł sztuki np. Portretu młodzieńca Rafaela Santi, mają pomóc uczestnikom w odnalezieniu artefaktu utraconego przez Polskę w czasie II wojny światowej i rozpracowaniu sejfu.
GDAŃSKA 13. HISTORIA ŁÓDZKIEGO WIĘZIENIA
Podczas gry uczestnicy, eksplorując przestrzenie wystawy stałej, wyszukują artefakty i informacje, na podstawie, których odkrywają dzieje budynku przy ul. Gdańskiej 13, od czasów carskiego więzienia, do momentu zaadaptowania go na cele muzealne. W oparciu o zadania zamieszczone w karcie pracy, poznają historyczną tkankę miasta oraz sylwetki osób, których losy są związane z tym ważnym na mapie Łodzi miejscem, m.in. Józefa Piłsudskiego czy agentki wywiadu AK, Haliny Szwarc.

OFERTA EDUKACYJNA – OPROWADZANIE Z PRZEWODNIKIEM (12+)
OPROWADZANIE Z PRZEWODNIKIEM
Czas trwania: 45-90 minut, grupa: max. do 25 osób, wiek uczestników: +12.Na naszych zwiedzających czekają trzy różnorodne tematycznie wystawy:
- Wystawa stała – Historia Więzienia przy Długiej (Gdańskiej) 13 w Łodzi w latach 1885-1953. Podczas oprowadzenia po ekspozycji nasi zwiedzający poznają realia funkcjonowania więzienia przy dzisiejszej ul. Gdańskiej 13. Będzie to również pasjonująca opowieść na temat zmieniających się realiów więziennych na przestrzeni epok: okresu zaborów; I-ej wojny światowej; międzywojnia: II wojny światowej; lat 1945-1953. Podczas zwiedzania nie zabraknie również opowieści o znanych osobach, które trafiły do więzienia oraz o charakterystycznym naczelniku więzienia Aleksandrze Modzelewskim, który objął swe „rządy” w 1904 roku.
- Dwie wystawy czasowe – Pierwsza z nich pt.: Ewolucja polskiego żołnierza XVIII-XX wiek. Ze zbiorów Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi pokazuje, jak zmieniało się uzbrojenie i umundurowanie polskiego żołnierza od przełomu XVIII i XIX wieku po okres II wojny światowej. Jest ona wyjątkowa, ponieważ zostało na niej zaprezentowanych wiele eksponatów, które do tej pory nigdy nie były prezentowane na żadnej wystawie. Na ekspozycji znajduje się również wiele pamiątek po konkretnych żołnierzach. Druga z wystaw o zupełnie innym charakterze jest równie ciekawa. Historia, propaganda, sztuka. Na skrzyżowaniu, to wystawa malarska, która prezentuje obrazy pięciu utalentowanych artystów związanych z tzw.: „łódzką szkołą realizmu”
Istnieją trzy warianty zwiedzania naszych wystaw:
- Wariant 1 – Ogólne zwiedzanie wszystkich wystaw w przewodnikiem (90 minut)
- Wariant 2 – Zwiedzanie wystawy stałej z przewodnikiem (60 minut)
- Wariant 3 – Zwiedzanie wystaw czasowych z przewodnikiem (60 minut)

OFERTA EDUKACYJNA – ŚWIĄTECZNA
Czas trwania: 60-90 minut, grupa: max. do 25 osób, wiek uczestników: +9 lat.POLSKIE TRADYCJE BOŻONARODZENIOWE
Zapraszamy na warsztaty, na których opowiemy o tych ogólnie znanych, jak i mniej rozpowszechnionych zwyczajach związanych ze Świętami Bożego Narodzenia. Oprócz tradycji staropolskich, przybliżymy uczestnikom te nieco „młodsze”, które przybyły do nas z innych krajów, jak i te obchodzone jedynie regionalnie. Wspólnie ustalimy, co było pierwsze – choinka czy podłaźniczka, sprawdzimy, czym jest diduch i skąd przywędrował do Polski zwyczaj budowania bożonarodzeniowych szopek, a na zakończenie każdy z uczestników wykona tradycyjne ozdoby choinkowe z papieru i bibuły.
ŚWIĄTECZNE OBYCZAJE – WIELKANOC
Warsztaty, podczas których przedstawimy tradycje wielkanocne pochodzące z różnych regionów naszego kraju. Niektóre z nich, jak Siuda Baba czy grzebanie żuru, mogą być całkiem zaskakujące dla mieszkańców Polski centralnej. W drugiej części zajęć uczestnicy własnoręcznie wykonają świąteczną kartę, którą zgodnie z piękną, choć odchodzącą nieco w zapomnienie, tradycją można wysłać komuś bliskiemu.

OFERTA EDUKACYJNA – PRELEKCJE HISTORYCZNE POZA ODDZIAŁEM
Czas trwania: 45 minut,
Odbiorcy: +12 lat,
Koszt: 150 zł. (bilet grupowy)
W jednej prelekcji może wziąć udział większa ilość osób.
W ofercie prelekcji następujące tematy:
- O naprawie Rzeczypospolitej – rzecz o Konstytucji 3 maja
- Tadeusz Kościuszko – obywatel świata
- Król Stanisław August Poniatowski i jego czasy
- Pierwsze dni Nieodległości i Tradycja obchodów Święta Niepodległości
- Józef Piłsudski – droga do Niepodległości
- Żołnierze Wyklęci – Łódzkie Wątki
- Halina Szwarc z domu Kłąb – łodzianka w służbie AK
- Generał Jan Kowalewski – genialny kryptolog urodzony w Łodzi
- Nowość! Łódź miasto buntu
Informacje organizacyjne
- Rezerwacja prelekcji, z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem – przyjeżdżamy do szkół w obrębie miasta Łódź
-
- Rezerwacja mailowa staje się ważna dopiero po mailu zwrotnym od pracownika muzeum, który ją potwierdzi.
- Jeśli prelekcja nie jest możliwa w zaproponowanym terminie, to szukamy innego dogodnego dla obu stron.
- Rezerwacje i zapytania w sprawie prelekcji należy kierować na: edukacja@muzeumtradycji.pl

OFERTA WYSTAWIENNICZA
W ostatnich latach w Muzeum przy Gdańskiej stworzono siedem wystaw edukacyjnych w systemie roll-up.
TYTUŁY WYSTAW:
- W 100-lecie Polskiej Flagi –2019 r. (20 roll-up)
- Jaki znak twój? Orzeł Biały –2020 r. (16 roll-up)
- Z ziemi włoskiej do Polski. Historia Pieśni Legionów Polskich we Włoszech – 2021 r. (6 roll-up)
- Jan Kowalewski – 2022 r. (4 roll-up)
- Ulice Legionów i Gdańska w Łodzi. Zarys historii – 2024 r. (4 roll-up)
- Kochany Tato. Zbrodnia katyńska z perspektywy rodzin – 2023 r. (18 roll-up)
- Nowość! Miasto tkaczy w dobie rewolucji 1905 r. – 2025 (12 roll-up)
*Wystawy mogą bezpłatnie wypożyczyć: szkoły, placówki oświatowe, biblioteki itp. na okres 2 tygodni.
**Zapewniamy transport wystawy w obrębie województwa łódzkiego.
JEŚLI JESTEŚ ZAINTERESOWANY WYPOŻYCZENIEM WYSTAWY:
- Napisz na adres k.lutek@muzeumtradycji.pl lub zadzwoń pod numer: 42 620 05 70 (koordynacja Kamila Lutek-Urbaniak) i ustal wstępnie, kiedy możesz wypożyczyć wystawę
- Następnie dostaniesz na podanego przez Ciebie e-maila wzór podania o wypożyczenie wystawy
- Podanie należy wydrukować, wypełnić wraz z pieczątką Twojej instytucji, a następnie skan dokumentu wysłać na e-mail: k.lutek@muzeumtradycji.pl
- W sprawach organizacyjnych skontaktujemy się z Tobą, gdy będzie zbliżał się termin wypożyczenia wystawy
KOSZT I INFORMACJE O LICZEBNOŚCI GRUPY
- Oprowadzanie: 150 zł (od grupy max. 25 osób), warsztaty/lekcje muzealne/gry muzealne (min. 10-25 osób): 15 zł. normalny i 10 zł. ulgowy za osobę. W zależności od rodzaju oprowadzania i tematu zajęć czas trwania wynosi 60-90 minut;
- Dla młodzieży (+12 lat) możliwy pakiet “oprowadzanie po wystawach lub gra muzealna + wybrany warsztat”: (min. 10-25 os.): 20 zł. normalny i 15 zł. ulgowy za osobę. Czas trwania w zależności od wyboru poszczególnych elementów pakietu 120-150 minut;
- Grupa może liczyć max. do 25 osób + 2 opiekunów (w przypadku liczniejszej grupy, prosimy o taką informację podczas rezerwacji). Grupy większe są dzielone na mniejsze z zastrzeżeniem, że na terenie muzeum nie mogą przebywać więcej niż dwie grupy równolegle i grupy te umieszczone są w różnych strefach w przestrzeni Muzeum. W takim przypadku każda z grup ponosi oddzielny koszt.
ZAPISY
- Rezerwacje przyjmuje Sekcja Edukacyjna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00
- Nr tel.: 42 620 05 70
- E-mail: edukacja@muzeumtradycji.pl
- Rezerwacji należy dokonać w minimum tygodniowym wyprzedzeniem;
Uwaga!!!
- Chcesz nas odwiedzić w październiku lub listopadzie zalecamy dokonanie rezerwacji we wrześniu;
- Chcesz nas odwiedzić w grupą półkolonijną w okresie ferii zimowych zalecamy dokonanie rezerwacji na miesiąc przed terminem rozpoczęcia ferii;
- Chcesz nas odwiedzić w grupą półkolonijną w pierwszych tygodniach wakacji zalecamy dokonanie rezerwacji w II połowie maja;
- Muzeum zastrzega sobie możliwość nieprzyjęcia zamówienia w przypadku braku wolnych terminów w danym okresie.
DODATKOWE INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- W poniedziałki muzeum jest nieczynne;
- Każda grupa zorganizowana chcąca odwiedzić nasze muzeum musi dokonać rezerwacji terminu z minimum tygodniowym wyprzedzaniem, a przyjęcie rezerwacji uzależnione jest od dostępności wolnych terminów;
- Zajęcia z oferty edukacyjnej i oprowadzanie grup odbywają się od wtorku do piątku. Obowiązują stałe godziny rozpoczęcia: wtorek – piątek: 10:00, 12:00, 14.00;
- Możliwość zwiedzania muzeum z oprowadzaniem kuratorskim przez naszego pracownika w weekend jest ograniczona i uzależniona od dostępności pracowników. W tym przepadku polecamy korzystanie z usług przewodników posiadających nasz certyfikat, których znajdziesz tutaj: https://muzeumtradycji.pl/licencjonowani-przewodnicy/
- Nie mogą Państwo uczestniczyć w zamówionych wcześniej zajęciach lub oprowadzaniu, prosimy o niezwłoczne powiadomienie o tym telefonicznie (42 620 05 70 lub 42 620 05 71) od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00. W przypadku, gdy Muzeum nie otrzyma informacji o rezygnacji z rezerwacji, a grupa nie pojawi się w umówiony terminie, będziemy zmuszeni wysłać elektroniczną informacje o zaistniałej sytuacji do dyrekcji instytucji, z której miała przyjść grupa.
- Zajęcia i oprowadzanie z grupą spóźnioną ponad 15 minut mogą być skrócone;
- Zajęcia i oprowadzanie z grupą spóźnioną ponad 30 minut mogą być odwołane;
- Nauczyciele i inni opiekunowie są odpowiedzialni za swoją grupę w czasie wizyty w Muzeum, a co za tym idzie, są zobowiązani do bycia z grupą przez cały czas;
- Szanowni Państwo pamiętajcie, że na terenie Muzeum nadal Wy odpowiadacie za grupę, z którą przychodzicie. W przypadku, gdy grupa przejawia nieakceptowalne zachowania i pozostaje to bez Państwa reakcji, nasz pracownik ma prawo przerwać zajęcia lub oprowadzanie, powołując się na art. 3 ust. 9 Regulaminu Zwiedzania Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi wprowadzonego Zarządzaniem 11/2024 Dyrektora Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi z dnia 09.04.2024 r.
