Oferta Edukacyjna

Muzeum przy Gdańskiej

Miejsce ul. Gdańska 13
Zapisy (pn.- pt. godz. 8.00-15.30):
tel. (42) 632 71 12 (wew. 34 lub 33)
e-mail:edukacja@muzeumtradycji.pl lub
k.lutek@muzeumtradycji.pl
tel. bezpośrednio do działu: (42) 620 05 70 lub (42) 620 05 71

Z poniższych opcji wybierz interesującą Cię grupę i rodzaj zajęć.

Koszt zajęć – 60 zł

Grupy maksymalnie 30-sto osobowe.

Specjalna Oferta Edukacyjna

Ogłoszenie wyników konkursu plastycznego

W dniu 31.03.2021 r. odbyło się posiedzenie komisji konkursowej (w trybie zdalnym) w celu wyboru najlepszych prac w konkursie plastycznym zorganizowanym w ramach projektu edukacyjnego „Czytam, bo lubię…”. Projekt realizowano do 3 książek dla dzieci i młodzieży wydanych przez Wydawnictwo Literatura: Jest taka historia. Opowieść o Januszu Korczaku Beaty Ostrowickiej (klasy III-IV SP); Niedokończona opowieść Pepe Doroty Combrzyńskiej-Nogala (klasy V-VI SP); Dzieci, których nie ma Renaty Piątkowskiej (klasy VII-VIII SP). W projekcie brało udział 30 nauczycieli i ich klasy, po 10 do każdej kategorii. W sumie we wszystkich kategoriach nadesłano 132 prace, które dotyczyły treści poruszanych w wymienionych lekturach. Komisja konkursowa przyznała łącznie: 9 nagród i 8 wyróżnień.

 

Laureaci konkursu:

 

 Konkurs Plastyczny – Czytam, bo lubię” – 2021 r.

Lista Laureatów po odkodowaniu prac

 

I kategoria klasy III-IV SP do książki: Jest taka historia. Opowieść o Januszu Korczaku – 90 prac

 

Numer Pracy Ilość

Punktów

Miejsce lub wyróżnienie Imię i nazwisko Szkoła
13 108 I miejsce Amelia Foryś SP nr 46 w Łodzi
9 91 II miejsce Jakub Smulczyk SP nr 199 w Łodzi
34 90 III miejsce Julia Jóźwiak SP w Starych Skoszewach
17 89 wyróżnienie Kacper Kwaczyński SP nr 199 w Łodzi
21 89 wyróżnienie Jakub Ochencki SP w Starych Skoszewach
18 80 wyróżnienie Julia Klukiewicz SP nr 46 w Łodzi
20 83 wyróżnienie Oliwia Pacyna SP w Starych Skoszewach
30 84 wyróżnienie Emilia Bujacz SP nr 46 w Łodzi
7 Wyróżnienie specjalne I klasa SP wyróżnienie

specjalne

Aleksandra Nodzak SP nr 152 w Łodzi
 

II kategoria klasy V-VI SP do książki: Niedokończona opowieść Pepe – 34 prace

 

16 114 I miejsce Ignacio Canals-Grodzicki SP nr 173 w Łodzi
10 87 II miejsce Zuzanna Staniszewska SP nr 199 w Łodzi
24 78 III miejsce Patryk Jamrożek SP nr 3 w Tomaszowie Mazowieckim
15 77 wyróżnienie Kacper Pietrzak SP nr 1 w Koluszkach
7 77 wyróżnienie Kacper Leszczyński SP nr 184 w Łodzi
 

III kategoria klasy VII-VIII SP do książki: Dzieci, których nie ma – 8 prac

 

7 95 I miejsce Oliwier Urbaniak SP nr 173 w Łodzi
6 83 II miejsce Kinga Gawrońska SP nr 40 w Łodzi
3 82 III miejsce Lena Majstrak SP nr 3 w Tomaszowie Mazowieckim

Warunki odbioru nagród i dyplomów:

Po odbiór zarówno dyplomów jak i nagród oraz zaświadczeń dla nauczycieli, zapraszamy od 10-31 maja 2021 roku od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:00-16:00 do naszego oddziału mieszczącego się przy ulicy Gdańskiej 13 w Łodzi. Pokój nr 14.

 

Poniżej galeria nagrodzonych prac (prace zostały zaprezentowano losowo)

Dziękujemy za wszystkie nadesłane na konkurs prace, zaś zwycięzcą gratulujemy.

Ogłoszenie wyników konkursu plastycznego

W dniu 30.03.2021 r. odbyło się posiedzenie komisji konkursowej (w trybie zdalnym) w celu wyboru najlepszych prac w konkursie plastycznym, zorganizowanym w ramach projektu edukacyjnego „Szyfry Wojny”. Realizacja projektu nawiązywała do wystawy czasowej Szyfry wojny. Jan Kowalewski nieznany bohater 1920 r., którą można było zwiedzić w Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi przy ulicy Gdańskiej 13. W projekcie wzięło udział: 10 nauczycieli oraz ich klasy (I-IV SP). Nadesłano 42 prace, które dotyczyły zarówno biografii Jana Kowalewskiego jak i przebiegu wojny polsko-bolszewickiej. Komisja konkursowa przyznała: 6 nagród i 3 wyróżnienia z podziałem na dwie kategorie: a) klasy I-II; b) klasy III-IV.

 

Laureaci konkursu:

I kategoria – klasy I-II SP
Numer Pracy Ilość

Punktów

Miejsce Imię i nazwisko Szkoła
12 102 I Nadia Białas SP nr 24 w Łodzi
8 91 II Martyna Szor SP nr 206 w Łodzi
1 90 III Julia Kowalska SP nr 71 w Łodzi
II kategoria – klasy III-IV SP
3 116 I Lena Ulińska SP nr 30 w Łodzi
29 106 II Lucas Witaszczyk SP nr 166 w Łodzi
20 95 III Dawid Łyczko SP nr 166 w Łodzi
28 92 Wyróżnienie Paweł Pokrop SP nr 30 w Łodzi
18 89 Wyróżnienie Tymoteusz Jabłoński SP nr 166 w Łodzi
26 81 Wyróżnienie Jan Uniszewski SP nr 30 w Łodzi

 

Warunki odbioru nagród i dyplomów:

Po odbiór zarówno dyplomów jak i nagród oraz zaświadczeń dla nauczycieli, zapraszamy od 10-31 maja 2021 roku od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:00-16:00 do naszego oddziału mieszczącego się przy ulicy Gdańskiej 13 w Łodzi. Pokój nr 14.

 

Poniżej galeria nagrodzonych prac (prace zostały zaprezentowano losowo)

 Dziękujemy za wszystkie nadesłane na konkurs prace, zaś zwycięzcą gratulujemy.

Oferta edukacyjna – czas pandemii

październik 2020 – marzec 2021

 

Uwaga! Realizacja planowanych działań będzie uzależniona od sytuacji epidemiologicznej w woj. łódzkim.

 

W przypadku każdej pozycji z oferty:

– odpłatność 60 zł od całej grupy

– grupa max. 15 osób

– dezynfekcja rąk przy wejściu

– obowiązkowe maseczki (we własnym zakresie)

– edukator zajmujący się grupą w przyłbicy i rękawiczkach

– 15 osobowe grupy przyjmowane max. dwie dziennie I tura godz. 10.00; II tura godz. 12.00 (grupy nie są wpuszczane wcześniej niż wyznaczona godzin)

 

Zapisy: edukacja@muzeumtradycji.pl, tel. 42 620 05 70 lub 42 620 05 71

Rezerwacji przewodnika lub zajęć należy dokonywać:

– w przypadku wizyty w ciągu tygodnia minimum 3 dni przed planowana wizytą

– w przypadku wizyty w weekend minimum tydzień przed planowaną wizytą

 

Oprowadzanie po wystawach przez naszego przewodnika młodzież od 12 lat i dorośli:

 

– ogólnie zwiedzanie wystawy stałej i wystaw czasowych ok. 75 minut

– zwiedzanie wystawy stałej Więzienie przy Długiej (Gdańskiej) w Łodzi 1885-1953 – ok. 45 -60 minut

– zwiedzanie wystawy czasowej Szyfry Wojny. Jan kowalewski nieznany bohater 1920 r. – ok 45-60 minut

 

Gry muzealne od 8 lat:

 

  • Muzealne Biuro Detektywistyczne w wersji podstawowej (preferowany wiek 8-10 lat) 45 minut
  • Muzealne Biuro Detektywistyczne w wersji rozszerzonej – krótka prelekcja o zaginionych działach sztuki z wykorzystaniem multimediów + gra (preferowany wiek + 10 lat) 60-75 minut

 

Zabawa   w   detektywa,   odbywająca   się   w   przestrzeni   wystawy  więziennej   i   dziedzińca wewnętrznego. Ukryte wskazówki, zagadki oraz zadania, nawiązujące do zaginionych dzieł sztuki np. „Portretu młodzieńca” Rafaela Santi, mają pomóc uczestnikom w odnalezieniu artefaktu utraconego przez Polskę w czasie II wojny światowej i rozpracowaniu sejfu.

 

Zajęcia muzealne:

 

6-8 lat:

  • I ty możesz zostać szpiegiem – 45-60 minut – w przestrzeni wystawy czasowej

Na zajęciach zostaną wykorzystane m.in.: edukacyjne maty do kodowania i zakodowane kolorowanki

Poruszane zagadnienia: Co robimy jeśli chcemy przekazać tajną informację? Co to jest szyfr? Prezentacja wybranych przedmiotów związanych z historią szyfrowania. Krótka opowieść o tym, jak Polacy łamali różne szyfry

 

  • Zabawy z Symbolami Narodowymi – 45-60 minut

Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się czemu Polska Flaga jest biało-czerwona, skąd się wziął Orzeł Biały i dlaczego „Mazurek Dąbrowskiego” nosi taki tytuł. Podczas zajęć dzieci wykonują wycinane piórka dla orła, kolorują malowankę śpiewają hymn.

 

9-10 lat:

  • Szyfry wojny. I ty możesz zostać kryptologiem – ok 60 minut – w przestrzeni wystawy czasowej

Na zajęciach: m.in. na podstawie zaszyfrowanych wskazówek i mapy dzieci szukają skarbu w przestrzeni wystawy.

Poruszane zagadnienia:

Informacje na temat tego, że znany polski as wywiadu/kryptolog Jan Kowalewski w dzieciństwie przeczytał tekst „Złoty żuk” Edgara Allana Poe o szyfrze pirackim i ukrytym skarbie, dzięki czemu zainteresował się kryptologią i pomógł wojskom polskim w zwycięstwie w bitwie warszawskiej + krótka opowieść o Janie Kowalewskim i podkreślenie jego związków z Łodzią.

 

  • Poznajemy polskie symbole narodowe: flaga państwowa – ok. 60 minut z wykorzystaniem wystawy edukacyjnej W 100-lecie polskiej flagi oraz filmu wyprodukowanego przez muzeum w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Kultura w sieci”

 

  • Poznajemy polskie symbole narodowe: Orzeł Biały – ok 60 minut z wykorzystaniem wystawy edukacyjnej Jaki znak twój? Orzeł biały. oraz filmu wyprodukowanego przez muzeum w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Kultura w sieci”

 

11-12 lat:

  • „Hej kto Polak na bagnety…” – ok 60-75 minut – w przestrzeni wystawy czasowej

Na zajęciach zostaną wykorzystane rekwizyty typu Mundury i karabin przeznaczone do mierzenia przez dzieci oraz klocki firmy Cobi prezentujące modele sprzętu wojskowego z czasów I wojny światowej, który był używany również w czasie wojny polsko-bolszewickiej

Poruszane zagadnienia:

Podkreślenie, że Polska po odzyskaniu Niepodległości jeszcze przez kilka lat musiała walczyć w obronie swych granic, krótki zarys tych walk z naciskiem na wielkie znaczenie wojny polsko-bolszewickiej. Pogadanka o umundurowaniu i uzbrojeniu polskiego żołnierza w okresie tych walk.

 

  • Polski James Bond w wojnie 1920 r. – ok. 75 minut – w przestrzeni wystawy czasowej

Na zajęciach m.in.:

– odczytywanie zaszyfrowanej wiadomość w odezwie generała Józefa Hallera

– mapa do skarbu z zaszyfrowaną wiadomością

– megapuzzle

Poruszane zagadnienia:

Sylwetka Kowalewskiego w skrócie, kryptolog/kryptologia, rodzaje szyfrów (od starożytnych po współczesne), Enigma i Polacy, którzy złamali jej kod, wojna polsko-bolszewicka, Cud nad Wisłą, tłumaczymy sposób z grzebieniem i rozszyfrowaniem słowa „diwizija”z 3 „i”.

 

Młodzież 12+:

  • Wojna, która zmieniła losy Europy – ok. 75 minut – w przestrzeni wystawy czasowej

Na zajęciach m.in.:

– megapuzzle

– drużynowe tworzenie plakatu propagandowego opisującego zwycięstwo polskie w bitwie warszawskiej.

– plansze edukacyjne

– mapy konturowa w formacie A1 do nanoszenia ważnych wydarzeń z wojny polsko-bolszewickiej

Poruszane zagadnienia:

Skąd święto 15 sierpnia? Czy „Cud nad Wisłą” był faktycznie cudem, czy zwycięstwo polskie to jednak zasługa wywiadu? Co to jest wywiad? Co to jest kryptologia? Sylwetka Kowalewskiego.

 

  • Krótka Historia. O Pobycie Józefa Piłsudskiego w Łodzi – ok 60-75 minut – w przestrzeni wystawy stałej

Na zajęciach m.in.

– karta pracy

-fragmenty słuchowiska Katastrofa Łódzka

Poruszane zagadnienia:

Po co Józef Piłsudski w 1899 r. przybył do łodzi? Gdzie zamieszkał ? Dlaczego znalazł się w więzieniu przy ul. Długiej? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedź właśnie na tych zajęciach.

 

 

Materiały uzupełniające tekę edukacyjną Konstytucja 3 maja

ISBN: 978-03-958037-9-6.

Zamieszczone materiały stanowią uzupełnienie teki edukacyjnej, wydanej przez Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi z okazji: 2021 – Rokiem Konstytucji 3 Maja. Znajdziemy tutaj część załączników uzupełniających trzy lekcyjne scenariusze oraz informacje rozszerzające zarys historyczny.

Tekę edukacyjną nabyć można stacjonarnie w Muzeum przy ul. Gdańskiej 13 w Łodzi, lub on-line. Wszelkie szczegóły dotyczące zamówień internetowych dostępne są na naszej stronie:

https://muzeumtradycji.pl/wydawnictwa/

Materiały uzupełniające zawierają:

– załączniki do scenariusza nr 1 „Witaj majowa jutrzenko, czyli co świętujemy 3 maja” (dla uczniów klasy III szkoły podstawowej), w postaci treści: wiersza Stanisława Aleksandrzaka „Rocznica” (zał. nr 7), piosenki Rajnolda Suchodolskiego „Mazurek 3 maja” (zał. nr 6), instrukcji wykonania kokardy narodowej (zał. nr 5) oraz zakodowanego zadania z datą (zał. nr 3),

– załączniki do scenariusza nr 2: „Vivat Maj! Piękny Maj!”, czyli rzecz o pierwszej polskiej konstytucji (dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej), w postaci tekstów źródłowych oraz pytań do opracowania (zał. nr 5-8) oraz materiały do pogadanki: „Konstytucja 3 maja – echo o jej ustanowieniu i opinie i wielkich tego świata” (zał. nr 9),

– załączniki do scenariusza nr 3: „Druga na świecie, pierwsza w Europie. Treść i znaczenie Ustawy Rządowej” (dla uczniów szkoły średniej), w postaci tekstów źródłowych (zał. nr 3-7),

– wskazówki bibliograficzne do wszystkich scenariuszy,

– artykuł uzupełniający zarys historyczny pt.: Z dziejów Konstytucji 3 Maja 1791 roku (wersja rozszerzona).

Materiały do pobrania:

Przedszkola – czasowo zawieszona

Malowanki Historyczne (5 – 6 lat; grupa do 20 osób; 45 minut)

Grupy zwiedzające nasze Muzeum będą mogły skorzystać ze specjalnie przygotowanych malowanek historycznych. Kolorowaniu malowanek towarzyszy dodatkowe zadanie.

Zabawy z Symbolami Narodowymi (5 – 6 lat; grupa do 20 osób;  60 minut)

Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się czemu Polska Flaga jest biało-czerwona, skąd się wziął Orzeł Biały i dlaczego „Mazurek Dąbrowskiego” nosi taki tytuł. Podczas zajęć dzieci wykonują wycinane piórka dla orła, kolorują malowankę i śpiewają hymn.

Zabawy Plastyczne z Godłem (5 – 6 lat; grupa do 20 osób; 60 minut)

Podczas warsztatów każdy ich uczestnik dowie się co nieco o historii polskiego Godła, pozna Legendę o Lechu, Czechu i Rusie, a następnie wytworzy własnoręcznie orła wyklejanego z papieru.

Klasy I-II czasowo zawieszona

Malowanki Historyczne (grupa do 30 osób, 45 minut) , Grupy zwiedzające nasze Muzeum będą mogły skorzystać ze specjalnie przygotowanych malowanek historycznych. Kolorowaniu malowanek towarzyszy dodatkowe zadanie.

Zabawy z Symbolami Narodowymi (grupa do 30 osób, 60 minut)

Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się czemu Polska Flaga jest biało-czerwona, skąd się wziął Orzeł Biały i dlaczego „Mazurek Dąbrowskiego” nosi taki tytuł. Podczas zajęć dzieci wykonują wycinane piórka dla orła, kolorują malowankę i śpiewają hymn.

Zabawy Plastyczne z Godłem (grupa do 30 osób, 60 minut)

Podczas warsztatów każdy ich uczestnik dowie się co nieco o historii polskiego Godła, pozna Legendę o Lechu, Czechu i Rusie, a następnie wytworzy własnoręcznie orła wyklejanego z papieru.

Wokół Życia Rycerza (grupa do 30 osób, 60 minut)

Podczas zajęć ma miejsce porównanie życia rycerza bajkowego z prawdziwym rycerzem, poznajemy balladę o uprzejmym rycerzu i wyklejamy kolaż.

Moja Pierwsza Wizyta w Muzeum  (zajęcia odbywają się w przestrzeni wystawy stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921”- parter ,zalecane dla klasy I, grupa do 30 osób, ok. 60 minut)

Kustosz, wystawa, eksponat – po naszych zajęciach te pojęcia nie będą sprawiały już trudności żadnemu dziecku, gdyż mają one na celu wprowadzenie młodego widza w świat kultury i sztuki. Uczestnicy zajęć zostaną wprowadzeni w świat muzealnika poprzez ciekawostki i odkrywanie.

Wokół Święta 11 Listopada (zajęcia odbywają się w przestrzeni wystawy stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921”- I piętro zalecane dla klasy II, grupa do 30 osób, ok. 60 minut)

Podczas zajęć dzieci poznają granice dzisiejszej Polski (poprzez zadanie plastyczne), dowiedzą się, że kiedyś to państwo było o wiele większe, ale w pewnym momencie zniknęło z map Europy, aby z powrotem pojawić się na nich 11 listopada 1918 r. Zajęciom towarzyszy poznanie piosenki pt. „Jedenasty listopada”, którą uczestnicy zajęć spróbują zaśpiewać w ramach podsumowania spotkania z historią.

Klasy III-IV czasowo zawieszona

Ziuk opowieści o Józefie Piłsudskim (grupa do 30 osób; zalecane dla klas IV; ok 75-90 minut)

 

Będzie to opowieść o dzieciństwie i młodości Józefa Piłsudskiego z wykorzystaniem fragmentów książki A. Czerwińskiej-Rydel, o tym samym tytule. Podczas zajęć grupa będzie podzielona na drużyny zbierające punkty, na koniec wygrywa ta, która zbierze ich najwięcej.

 

Poznajemy polskie symbole narodowe: flaga państwowa (grupa do 30 osób; zalecane dla klas III; ok. 60-75 minut)

 

Opowieść o historii flagi państwowej i barw narodowych. Zajęcia rozpoczynają się od zadania, w trakcie którego dzieci podzielone na drużyny rozwiązują rebusy oraz krzyżówki i samodzielnie odkrywają temat zajęć. W czasie opowieści o fladze ma miejsce także zabawa muzyczno-obrazkowa oraz rozgrywka z udziałem edukacyjnej gry memory pt.: “W 100-lecie Polskiej Flagi”.

 

Odszukaj Artefakt (wersja podstawowa) (w przestrzeni wystaw stałych, grupa do 30 osób, 60 minut)

Gra ma charakter drużynowy. Zadanie polega na zlokalizowaniu określonych przedmiotów w przestrzeni wystawowej i wypełnieniu karty pracy. Uczestnicy gry samodzielnie poznają hiistorię Polski pod zaborami i w okresie I wojny światowej.

Polskie Symbole Narodowe (grupa do 30 osób, 75 minut)

Podczas warsztatów uczestnicy poznają historie polskich symboli narodowych. Dowiedzą się również co nieco o flagach i godłach innych państw. W czasie zajęć wykorzystywane są specjalnie do nich stworzone gra memory i dydaktyczna gra planszowa. Warsztaty uzupełnione są krótką wizytą na wystawie, na której ich uczestnicy wykonują zadanie związane z hymnem.

Przygody Niedźwiedzia Wojtka (grupa do 30 osób, 60-75 minut)

Celem zajęć jest pokazanie historii niezwykłego niedźwiedzia, który został żołnierzem II Korpusu Polskiego w stopniu kaprala. Uczestnicy zajęć poprzez odkrywanie, naukę i zabawę poznają historię Wojtka – PRAWDZIWEGO ŻOŁNIERZA!!!.

Dzień z Janem Matejką (grupa do 30 osób, 60-75 minut)

Te zajęcia to świetna okazja do poznania życia i twórczości najsłynniejszego polskiego artysty-plastyka, którego dzieła o tematyce historycznej mają wyraz patriotyczny. Zajęciom towarzyszy czytanka o małym Janie z zadaniem, puzzle i malowanka.

Opowieści o Irenie Sendlerowej (grupa do 30 osób, 75 minut)

Te zajęcia to dobra okazja aby w przystępny sposób pochylić się nad tematem wojny poprze poznanie przygód Ireny Sendler. Podczas zajęć wykorzystane są czytanki dla dzieci o bohaterce spotkania oraz fragment filmu „Dzieci Ireny Sendlerowej”. W ramach podsumowania tematu na zajęciach wykonywane jest specjalne zadanie plastyczne lub list do bohaterki zajęć.

Medale (w przestrzeni wystaw stałych i w sali warsztatowej, grupa do 30 osób, 75-90 minut)

Warsztaty te to wspaniała okazja do oswojenie się w przestrzenią wystawy. W ich pierwszej części dzieci zapoznają się z medalami i odznaczeniami znajdującymi się na wystawie stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921” i mają za zadanie naszkicować wybrany medal. W drugiej części przemieszczamy się do sali warsztatowej, gdzie trzeba odtworzyć naszkicowany medal z masy plastycznej.

Chrzest Mieszka I (grupa do 30 osób; 60-75 minut)

Warsztaty mają przybliżać ich uczestnikom świat średniowiecznej Polski. Podczas ponad godzinnej zabawy dzieci poznają najważniejsze informacje o chrzcie Mieszka I i zapoznają się z czasami pierwszego władcy Polski. Zajęciom towarzysz film animowany i zadanie z nim związane, a w ramach podsumowania ma miejsce drużynowa zabawa plastyczna.

Historia Herbu Łodzi (grupa do 30 osób;75-90 minut)

Celem warsztatów jest dowiedzenie się co to jest herb, poznanie historii herbu Łodzi oraz wykonanie własnoręcznie własnej książeczki o herbie.

Łódź w Baśni i Legendzie (grupa do 30 osób; 60-75 minut)

O własnym rodowodzie Łódź wie niewiele, a o czasach i okolicznościach swego powstania zgoła nic, ale są niezwykłe opowieści o początkach naszego miasta. Celem zajęć będzie zapoznanie się z historią powstania małej miejscowości nad rzeką Starowiejską (Łódką), która z czasem stała się jednym z największych miast w Polsce.

Trzeci Maja To Nie Żart Konstytucje Trzeba Znać (grupa do 30 osób, 60-75 minut)

Na tych zajęciach znajdziesz odpowiedź na następujące pytania: jakie wydarzenia są związane ze świętem 3 maja? Co to kokarda narodowa? Kim był król „Staś? Lekcja uzupełniona jest wyklejaniem plakatu z puzzli historycznych i śpiewaniem piosenki Witaj Majowa Jutrzenko.

Kto To Taki – Dzięki Niemu Świętujemy 11 Listopada ? (grupa do 30 osób, 60-75 minut)

Podczas lekcji dzieci dowiedzą się dlaczego Polacy co roku świętują dzień 11 listopada i co z tym wszystkim wspólnego ma Józef Piłsudski. Lekcja uzupełniona jest o puzzle, malowankę i dodatkowe zadanie

Tadeusz Kościuszko i Jego Miłość Do Ojczyzny (zajęcia odbywają się w przestrzeni wystawy stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921”- parter, grupa do 30 osób, 60-75 minut)

Uczestnicy zajęć na przykładzie postaci Tadeusza Kościuszki dowiedzą się, co oznacza bycie prawdziwym patriotą. Lekcja uzupełniona jest puzzlami historycznymi i rebusami do rozwiązania. Podczas zajęć ma miejsce analiza wiersza Marii Konopnickiej „Przysięga”.

Wokół Legionów Polskich (zajęcia odbywają się w przestrzeni wystawy stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921”- I piętro, grupa do 30 osób, 60-75 minut)

Te zajęcia to świetna okazja do oswojenia się z wystawą. Poprzez krótkie oprowadzanie po wystawie uczestnicy zajęć dowiadują się co nieco o Legionach Polskich z okresu I wojny światowej, następnie w drużynach wykonują plakat, któremu towarzyszy dodatkowe zadanie związane z poszukiwaniem pewnych przedmiotów na wystawie.

Klasy V – VIII czasowo zawieszona

Odszukaj Artefakt (wersja średniozaawansowana) (w przestrzeni wystaw stałych, grupa do 30 osób, 60 minut)

Gra ma charakter drużynowy. Zadanie polega na zlokalizowaniu określonych przedmiotów w przestrzeni wystawowej i wypełnieniu karty pracy. Uczestnicy gry samodzielnie poznają historię Polski pod zaborami i w okresie I wojny światowej.

Artur Grottger. Malarz Powstania Styczniowego (grupa do 30 osób, 75-90 minut)

Artur Grottger – kolega Jana Matejki, XIX-wieczny portrecista i malarz podejmujący tematykę patriotyczną. Uczestnicy zajęć zapoznają się z twórczością artysty, w której tle pojawia się historia Powstania Styczniowego, a także spróbują swych sił na warsztatach plastycznych, naśladując technikę mistrza.

Niedźwiedź Wojtek – Żołnierz II Korpusu Polskiego (grupa do 30 osób, 75 minut)

Celem zajęć jest pokazanie historii niezwykłego niedźwiedzia, który został żołnierzem II Korpusu Polskiego w stopniu kaprala. W tle przygód Niedźwiedzia Wojtka pojawia się historii II Korpusy Polskiego. Na zajęciach wykorzystywane są fragmenty filmu i zadanie do filmu oraz czytanka o generale Władysławie Andersie z kartą pracy do uzupełnienia.

Legionowe Twarze Niepodległości (grupa do 30 osób, dla klas V-VI w wersji podstawowej 60 zł od grupy – 60-75 minut, dla klas VII-VIII w wersji rozszerzonej 120 zł od grupy – 90-120 minut)

W wersji podstawowej zajęcia odbywają się w formie warsztatów z wykorzystaniem megapuzzli. W wersji rozszerzonej pod tym tytułem kryją się dwa zajęcia w jednym: lekcja muzealna o legionach polskich i warsztaty historyczno-literackie. Podczas zajęć zostanie wykonane zadanie plastyczne i poznamy fragmenty opowiadania z książki Walka o wolność, 10 opowiadań z czasów rozbiorów, red. Grażyna Bąkiewicz, Kazimierz Szymeczko, Paweł Wakuła Łódź 2017. Dodatkową atrakcją na zajęciach jest film o Legionach Polskich oraz megapuzzle.

Robimy Kokardy Narodowe (grupa do 30 osób, 60-75 minut)

Podczas warsztatów każdy z uczestników wytworzy własną kokardę narodową, którą będzie mógł zabrać ze sobą. Warsztaty połączone są z krótką opowieścią o historii kokardy narodowej.

Medale (w przestrzeni wystaw stałych i w sali warsztatowej, grupa do 30 osób, 75-90 minut)

Warsztaty te to wspaniała okazja do oswojenie się w przestrzenią wystawy. W ich pierwszej części dzieci zapoznają się z medalami i odznaczeniami znajdującymi się na wystawie stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921” i mają za zadanie naszkicować wybrany medal. W drugiej części przemieszczamy się do sali warsztatowej, gdzie trzeba odtworzyć naszkicowany medal z masy plastycznej.

Irena Sendlerowa – Sprawiedliwa Wśród Narodów Świata (zalecane dla klas VII-VIII grupa do 30 osób, 75 minut)

Zajęcia opierają się na pracy w grupach – klasa zostaję podzielona na trzy drużyny, które zbierają przez całe zajęcia punkty (wygrywają ci, którzy zbiorą ich najwięcej). Zajęciom towarzyszy sprawdzenie wiedzy ogólnej ich uczestników na tematy poruszane podczas zajęć w postaci quizu wprowadzającego, krótka opowieść o Irenie Sendler i wypełnianie karty pracy.

Kobiece twarze niepodległości – zabawa w kobiecy odszukaj artefakt  (grupa do 30 osób; zalecane dla klas VII-VIII; ok. 75 minut)

 

Zabawa ma charakter drużynowy. Zadanie polega na zlokalizowaniu i właściwym opisaniu poszukiwanych na  wystawach stałych pamiątek i ilustracji związanych z kobietami walczącymi o wolną Polskę. Gra uzupełniona jest układaniem megapuzzli z wizerunkami znanych kobiet oraz opowieścią o kobietach w walce  o niepodległość Polski.

 

Więzienie przy Gdańskiej w Trzech Epokach – różnice i podobieństwa (zajęcia mają miejsce w przestrzeni wystawy więziennej, lekcja odbywa się od poziomu VII klasy; grupa do 30 osób, 45 minut)

Lekcja prowadzona jest z wykorzystaniem wystawy stałej: „Więzienie przy Długiej (Gdańskiej) w Łodzi 1885-1953”. Sama lekcja przeradza się w ciekawą opowieść o więzieniu w różnych okresach jego funkcjonowania, podczas której dowiadujemy się, jak wyglądało życie codzienne więźniów.

Jak Feniks z Popiołów (zajęcia odbywają się w przestrzeni wystawy stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921”- I piętro, zalecane dla klas VII-VIII grupa do 30 osób, 60 minut)

Będzie to opowieść o drodze do suwerenności i niepodległości, którą podążali rodacy podzieleni między trzech zaborców. Drodze, jaką musiały przebyć Legiony. Lekcja odbywa się w oparciu o część wystawy “Drogi do Niepodległej 1791-1921”. Lekcja uzupełniona jest o quiz wiedzy z nagrodami dla najlepszych.

Kilka słów o Rzeczpospolitej w Okresie Tworzenia Konstytucji 3 Maja (zajęcia odbywają się w przestrzeni wystawy stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921”- parter, grupa do 30 osób, 60 minut)

Proponowane zajęcia odbywają się w oparciu o fragment wystawy „Drogi do Niepodległej 1791-1921”, gdzie prezentowane są okoliczności ustanowienia Konstytucji 3 maja, a także dalsze losy dokumentu i jego twórców. Lekcja uzupełniona jest projekcją filmu o obrazie Jana Matejki „Ustanowienie Konstytucji 3 maja 1791 r.” i krzyżówkę.

Krótka Historia. O Pobycie Józefa Piłsudskiego w Łodzi (zajęcia odbywają się w przestrzeni wystawy więziennej grupa do 30 osób, 60 minut)

Po co Józef Piłsudski w 1899 r. przybył do łodzi? Gdzie zamieszkał ? Dlaczego znalazł się w więzieniu przy ul. Długiej? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedź właśnie na tych zajęciach. Lekcja odbywa się w oparciu o fragment wystawy „Więzienie przy Długiej (Gdańskiej) w Łodzi 1885-1953” i jest uzupełniona o rebusy do rozwiązania.

A Żołnierze Chwytają za broń (zajęcia mają miejsce w przestrzeni wystawy stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921”- parter i I piętro, lekcja odbywa się od poziomu VII klasy grupa do 30 osób, 45 minut)

Prezentacja broni białej i palnej, którą wykorzystywali żołnierze i powstańcy polscy w walce o niepodległość, jak również i polskich mundurów. Widz będzie miał możliwość zapoznania się z ewolucją, wadami i zaletami wybranych rodzajów broni w oparciu o obcowanie z eksponatami na wystawie stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921”.

Łódź Miasto Rewolucji (zajęcia mają miejsce w przestrzeni wystaw stałych, lekcja odbywa się od poziomu VII klasy, grupa do 30 osób, 75 minut)

Rewolucja 1905-1907 była wydarzeniem tragicznym ale też doniosłym w dziejach naszego miasta. Dlatego też dowiemy się, co oznacza słowo „rewolucja” oraz wysłuchamy opowieści na temat tego, jak radziła sobie Łódź w latach 1905-1907 i skąd wzięło się określenie „miasto rewolucji”. Lekcja odbywa się w oparciu o fragmenty wystaw stałych. Zajęcia uzupełnione są o grę mini artefakt i dwa zadania do wykonania

Dzień z Józefem Piłsudskim (grupa do 30 osób, 60-75 minut)

Józef Piłsudski – Kim był? Skąd pochodził? Jak wyglądały jego losy przed 1914 r. ? Jaką rolę odegrał podczas I wojny światowej ? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi właśnie podczas tych zajęć. Zajęcia uzupełnianie są o film i krzyżówkę do rozwiązania.

Dzień z Tadeuszem Kościuszką (grupa do 30 osób, 60-75 minut)

Tadeusz Kościuszko – romantyk, patriota, ale przede wszystkim człowiek wyprzedzający epokę. Na zajęciach dowiemy się o najważniejszych miejscach związanych z życiem Tadeusza Kościuszki i wyjaśnimy sobie dlaczego stał się on bohaterem nie tylko w Polsce. Zajęcia uzupełnione są o mapę interaktywną, film i kartę pracy.

Narodowe Święto Niepodległości (grupa do 30 osób)

Będzie to opowieść o okolicznościach w jakich Polska odzyskała niepodległość i ludziach którzy wyróżnili się w walkach o wolną Polskę oraz tradycji obchodów Święta Niepodległości. Prelekcji towarzyszy quiz wiedzy i gra memory.

Syberia – historia zesłań Polaków (zalecane dla klas VII-VIII, grupa do 30 osób, 60-75 minut)

Będzie to opowieść o historii zsyłania Polaków na Syberię, ze szczególnym uwzględnieniem masowych deportacji w okresie II wojny światowej. Prelekcja uzupełniona jest o pracę z mapą i kartą pracy uzupełnianą na bieżąco.

Żołnierze Niezłomni – historia nieznana (zalecane dla klas VII-VIII grupa do 30 osób, 60-75 minut)

Będzie to opowieść o żołnierzach, którzy w 1945 r. nie poddali się nowym władzom komunistycznym i z bronią w ręku walczyli dalej o pełną wolność Polski. Prelekcja uzupełniona jest o puzzle historyczne, dwa krótkie filmy i zadanie typu prawda/fałsz.

Polscy Prezydenci – ilu ich było w naszej historii (zalecane dla klas VII-VIII grupa do 30 osób)

Jak zmieniał się zakres władzy prezydenta wraz z przyjmowaniem kolejnych ustaw zasadniczych? Podczas zajęć prześledzimy ewolucję urzędu prezydenta począwszy od czasów II Rzeczypospolitej, poprzez okres władz na uchodźstwie, lata powojenne, aż po czasy współczesne. Uczestnicy zapoznają się z sylwetkami polskich prezydentów. Dowiedzą się, który z nich pełnił tę funkcję przez niecały dzień, który aż 25 lat, a także w jakich okresach Polska miała aż dwóch prezydentów na raz. Oprócz części wykładowej uczestnicy wezmą udział w pracy z tekstami źródłowymi (fragmentami kolejnych polskich konstytucji).

Electio Viritim. Pierwsza wolna elekcja (zalecane dla klas VII-VIII grupa do 30 osób)

Już dynastia Jagiellonów zalicza się w poczet władców elekcyjnych, ale dopiero począwszy od 1573 r. Polska wybierała króla w powszechnym głosowaniu szlacheckiej braci. Jak do tego doszło, jaki przebieg miała pierwsza wolna elekcja i kto zgłosił swoją kandydaturę do naszego tronu ? Uczestnicy zajęć zastanowią się, który z kandydatów, ich zdaniem, byłby najlepszym monarchą. Być może wcale nie ten, który ostatecznie sięgnął po tytuł króla polskiego i wielkiego księcia litewskiego…

Proponujemy ogólne oprowadzanie po wystawach stałych trwające około 60-75 minut, ale mamy również dwie ścieżki zwiedzania do wyboru:

I ścieżka – Historia Więzienia przy ul. Gdańskiej – okoliczności powstania, warunki życia w poszczególnych okresach, znani więźniowie, czarne plamy w historii (zalecane dla klas VII-VIII, grupa do 30 osób, 45 minut)

II ścieżka – Drogi do Niepodległej – losy Polaków w dążeniu do niepodległości (grupa do 30 osób, 45 minut)

Szkoły średnie czasowo zawieszona

Odszukaj Artefakt (wersja zaawansowana) (w przestrzeni wystaw stałych, grupa do 30 osób, 60 minut)

Gra ma charakter drużynowy. Zadanie polega na zlokalizowaniu określonych przedmiotów w przestrzeni wystawowej i wypełnieniu karty pracy. Uczestnicy gry samodzielnie poznają historię Polski pod zaborami i w okresie I wojny światowej.

Artur Grottger. Malarz Powstania Styczniowego (grupa do 30 osób, 75-90 minut)

Artur Grottger – kolega Jana Matejki, XIX-wieczny portrecista i malarz podejmujący tematykę patriotyczną. Uczestnicy zajęć zapoznają się z twórczością artysty, w której tle pojawia się historia Powstania Styczniowego, a także spróbują swych sił na warsztatach plastycznych, naśladując technikę mistrza.

Śpiewanie pieśni patriotycznych (grupa do 30 osób, 90 minut)

Będzie to świetna okazja żeby odświeżyć sobie melodie znane wszystkim Polakom, które opowiadają o ważnych wydarzeniach z historii Polski. W repertuarze pieśni z okresu zaborów, które powstawały ku pokrzepieniu serc, pieśni legionowe i inne. Dobra zabawa gwarantowana.

Wariacje plastyczne na temat kokardy narodowej (grupa do 30 osób, 60-90 minut)

Podczas warsztatów każdy z uczestników wytworzy własną kokardę narodową, którą będzie mógł zabrać ze sobą. Warsztaty połączone są z krótką opowieścią o historii kokardy narodowej.

Więzienie przy Gdańskiej w Trzech Epokach – różnice i podobieństwa (zajęcia mają miejsce w przestrzeni wystawy więziennej, grupa do 30 osób, 45 minut)

Lekcja prowadzona jest z wykorzystaniem wystawy stałej: „Więzienie przy Długiej (Gdańskiej) w Łodzi 1885-1953”. Sama lekcja przeradza się w ciekawą opowieść o więzieniu w różnych okresach jego funkcjonowania, podczas której dowiadujemy się, jak wyglądało życie codzienne więźniów.

Jak Feniks z Popiołów (zajęcia odbywają się w przestrzeni wystawy stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921”- I piętro, grupa do 30 osób, 60 minut)

Będzie to opowieść o drodze do suwerenności i niepodległości, którą podążali rodacy podzieleni między trzech zaborców. Drodze, jaką musiały przebyć Legiony. Lekcja odbywa się w oparciu o część wystawy “Drogi do Niepodległej 1791-1921”. Lekcja uzupełniona jest o quiz wiedzy z nagrodami dla najlepszych.

Krótka Historia. O Pobycie Józefa Piłsudskiego w Łodzi (zajęcia odbywają się w przestrzeni wystawy więziennej grupa do 30 osób, 45 minut)

Po co Józef Piłsudski w 1899 r. przybył do łodzi? Gdzie zamieszkał ? Dlaczego znalazł się w więzieniu przy ul. Długiej? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedź właśnie na tych zajęciach. Lekcja odbywa się w oparciu o fragment wystawy „Więzienie przy Długiej (Gdańskiej) w Łodzi 1885-1953”.

Rzecz o Józefie Piłsudskim (grupa do 30 osób,)

Podczas tych zajęć ukarzemy mniej znane aspekty z życia Marszałka: dzieciństwo, życie na Syberii, działalność w Polskiej Partii Socjalistycznej, pobyt w Łodzi i aresztowanie oraz przygotowania do wojny. W wersji podstawowej zajęć w naszej opowieści dochodzimy do 1918 r. i i uzupełniamy je o quiz wiedzy (ok. 60 minut) W wersji rozszerzonej w naszej opowieści dochodzimy do końca życia Józefa Piłsudskiego, a zajęcia uzupełniamy o film o ostatnich latach życia marszałka (ok. 90 minut).

A Żołnierze Chwytają za broń (zajęcia mają miejsce w przestrzeni wystawy stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921”- parter i I piętro, lekcja odbywa się od poziomu VII klasy grupa do 30 osób, 45 minut)

Prezentacja broni białej i palnej, którą wykorzystywali żołnierze i powstańcy polscy w walce o niepodległość, jak również i polskich mundurów. Widz będzie miał możliwość zapoznania się z ewolucją, wadami i zaletami wybranych rodzajów broni w oparciu o obcowanie z eksponatami na wystawie stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921”.

Każda prelekcja trwa 45 minut i może odbywać się poza muzeum:

  • O naprawie Rzeczypospolitej – rzecz o Konstytucji 3 maja
  • Tadeusz Kościuszko – obywatel świata
  • Zryw niepodległościowy – powstanie listopadowe
  • Zryw niepodległościowy – powstanie styczniowe
  • A były i sukcesy – rzecz o powstaniu wielkopolskim
  • Rzecz o zamachu na prezydenta Gabriela Narutowicza
  • Pierwsze dni Nieodległości i Tradycja obchodów Święta Niepodległości
  • Józef Piłsudski – droga do niepodległości
  • Syberia – historia zesłań Polaków
  • Żołnierze Wyklęci – mity i kontrowersje
  • Polscy prezydenci – ilu ich było w naszej historii
  • Electio viritim. Pierwsza wolna elekcja

Oprowadzanie po wystawach:

Proponujemy ogólne oprowadzanie po wystawach stałych trwające około 60-75 minut, ale mamy również trzy ścieżki zwiedzania do wyboru:

I ścieżka – Historia Więzienia przy ul. Gdańskiej – okoliczności powstania, warunki życia w poszczególnych okresach, znani więźniowie, czarne plamy w historii (grupa do 30 osób, 45 minut)

II ścieżka – Drogi do Niepodległej – losy Polaków w dążeniu do niepodległości (grupa do 30 osób, 45 minut)

III ścieżka – Śladami Rewolucji w Łodzi – opowieść o rewolucji 1905 r. w Łodzi w oparciu o pamiątki i eksponaty znajdujące się na dwóch wystawach stałych (grupa do 30 osób, 45 minut)

Dorośli

Oferta warsztatowa dla dorosłych w opracowaniu, szczegóły w marcu 2019 r. Warsztaty dla dorosłych będą realizowane od kwietnia 2019 r.

Łódź w czasie wielkiej wojny (grupa do 30 osób, 60 minut)

Będzie to opowieść o Łodzi w czasie I wojny światowej. „Operacji Łódzkiej” i życiu miasta po wkroczeniu wojsk niemieckich 6 XII 1914 r. Elementem lekcji jest zdobywanie plusików aktywności, osoba która zbierze najwięcej plusów otrzyma nagrodę.

Łódź Miasto Rewolucji (zajęcia mają miejsce w przestrzeni wystaw stałych, lekcja odbywa się od poziomu VII klasy, grupa do 30 osób, 45 minut)

Rewolucja 1905-1907 była wydarzeniem tragicznym ale też doniosłym w dziejach naszego miasta. Dlatego też dowiemy się, co oznacza słowo „rewolucja” oraz wysłuchamy opowieści na temat tego, jak radziła sobie Łódź w latach 1905-1907 i skąd wzięło się określenie „miasto rewolucji”. Lekcja odbywa się w oparciu o fragmenty wystaw stałych.

Zapraszamy do zakładki aktualności – tam na bieżąco pojawiają się informacje o popołudniowych prelekcjach, wykładach i debatach dla dorosłych. Dodatkowo proponujemy prelekcje z naszej stałej oferty edukacyjnej dla zorganizowanych grup:

  • O naprawie Rzeczypospolitej – rzecz o Konstytucji 3 maja
  • Tadeusz Kościuszko – obywatel świata
  • A były i sukcesy – rzecz o powstaniu wielkopolskim
  • Rzecz o zamachu na prezydenta Gabriela Narutowicza
  • Pierwsze dni Nieodległości i Tradycja obchodów Święta Niepodległości
  • Józef Piłsudski – droga do niepodległości
  • Syberia – historia zesłań Polaków
  • Żołnierze Wyklęci – mity i kontrowersje
  • Polscy prezydenci – ilu ich było w naszej historii
  • Electio viritim. Pierwsza wolna elekcja

Proponujemy ogólne oprowadzanie po wystawach stałych trwające około 60-75 minut, ale mamy również dwie ścieżki zwiedzania do wyboru:

I ścieżka – Historia Więzienia przy ul. Gdańskiej – okoliczności powstania, warunki życia w poszczególnych okresach, znani więźniowie, czarne plamy w historii (grupa do 30 osób, 45 minut)

II ścieżka – Polska Partia Socjalistyczna i jej działalność w Łodzi w okresie 1899-1914 – opowieść o działaniach podejmowanych przez PPS w Łodzi w oparciu o zdjęcia, pamiątki i eksponaty znajdujące się na dwóch wystawach stałych (grupa do 30 osób, 45 minut)

Seniorzy czasowo zawieszona

Odszukaj Artefakt (wersja podstawowa) (w przestrzeni wystaw stałych, grupa do 30 osób, 60 minut)

Gra ma charakter drużynowy. Zadanie polega na zlokalizowaniu określonych przedmiotów w przestrzeni wystawowej i wypełnieniu karty pracy. Uczestnicy gry samodzielnie poznają historię Polski pod zaborami i w okresie I wojny światowej.

Śpiewanie pieśni patriotycznych (grupa do 30 osób, 90 minut)

Będzie to świetna okazja żeby odświeżyć sobie melodie znane wszystkim Polakom, które opowiadają nam o ważnych wydarzeniach z historii Polski. W repertuarze pieśni z okresu zaborów, które powstawały ku pokrzepieniu serc, pieśni legionowe i inne. Dobra zabawa gwarantowana.

Wariacje plastyczne na temat kokardy narodowej (grupa do 30 osób, 60-90 minut)

Podczas warsztatów każdy z uczestników wytworzy własną kokardę narodową, którą będzie mógł zabrać ze sobą. Warsztaty połączone są z krótką opowieścią o historii kokardy narodowej.

Łódź w czasie wielkiej wojny (grupa do 30 osób, 60 minut)

Będzie to opowieść o Łodzi w czasie I wojny światowej. „Operacji Łódzkiej” i życiu miasta po wkroczeniu wojsk niemieckich 6 XII 1914 r. Elementem lekcji jest zdobywanie plusików aktywności, osoba która zbierze najwięcej plusów otrzyma nagrodę.

Więzienie przy Gdańskiej w Trzech Epokach – różnice i podobieństwa (zajęcia mają miejsce w przestrzeni wystawy więziennej, grupa do 30 osób, 45 minut)

Lekcja prowadzona jest z wykorzystaniem wystawy stałej: „Więzienie przy Długiej (Gdańskiej) w Łodzi 1885-1953”. Sama lekcja przeradza się w ciekawą opowieść o więzieniu w różnych okresach jego funkcjonowania, podczas której dowiadujemy się, jak wyglądało życie codzienne więźniów.

Łódź Miasto Rewolucji (zajęcia mają miejsce w przestrzeni wystaw stałych, lekcja odbywa się od poziomu VII klasy, grupa do 30 osób, 45 minut)

Rewolucja 1905-1907 była wydarzeniem tragicznym ale też doniosłym w dziejach naszego miasta. Dlatego też dowiemy się, co oznacza słowo „rewolucja” oraz wysłuchamy opowieści na temat tego, jak radziła sobie Łódź w latach 1905-1907 i skąd wzięło się określenie „miasto rewolucji”. Lekcja odbywa się w oparciu o fragmenty wystaw stałych.

Każda prelekcja trwa 45 minut i może odbywać się poza muzeum:

  • Tadeusz Kościuszko – obywatel świata
  • Pierwsze dni Nieodległości i Tradycja obchodów Święta Niepodległości
  • Józef Piłsudski – droga do niepodległości
  • Polscy prezydenci – ilu ich było w naszej historii

Proponujemy ogólne oprowadzanie po wystawach stałych trwające około 60-75 minut, ale mamy również dwie ścieżki zwiedzania do wyboru:

I ścieżka – Historia Więzienia przy ul. Gdańskiej – okoliczności powstania, warunki życia w poszczególnych okresach, znani więźniowie, czarne plamy w historii (grupa do 30 osób, 45 minut)

II ścieżka – Drogi do Niepodległej – losy Polaków w dążeniu do niepodległości (grupa do 30 osób, 45 minut)

Rodzice z dziećmi czasowo zawieszona

Warsztaty w najbliższym okresie:

 

4.08.2019 r. (niedziela) – Historia Herbu Łodzi – liczba miejsc ograniczona do 32.

 

Celem warsztatów będzie dowiedzenie się co to jest herb, poznanie historii herbu Łodzi oraz odkrycie poprzez dwie legendy –   dlaczego Łódź nazywa się Łodzią, a w jej herbie mamy łódkę?   Podczas warsztatów każde dziecko wraz z rodzicem wykona własną książeczkę o herbie łodzi

 

Miejsce: ul. Gdańska 13

Data:4.08.2019 r.. godz. 12.00.

Zapisy: edukacja@muzeumtradycji.pl  lub 42 620 05 70 (telefony tylko: pon.-pt. 8.00-16.00)

Odpłatność: 1 zł od osoby

Odbiorca:   preferowany wiek dzieci 8-12 lat

 

15.08.2019 r. – Muzealne biuro detektywistyczne – tropimy zaginione dzieła sztuki

 

Zabawa w detektywa – w przestrzeni sal wystawowych ukryto elementy nawiązujące do zaginionych dzieł sztuki np. wydruk z „Portretem młodzieńca” Rafaela Santi. Za pomocą wskazówek, które można uzyskać za wykonanie zadań lub poprawne odpowiedzi, grupa ma odnaleźć zaginione dzieło. Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza rozpracuje sejf.

 

Data: 15.08.2019 r. godz. 14.00

Zapisy: edukacja@muzeumtradycji.pl  lub 42 620 05 70 (telefony tylko: pon.-pt. 8.00-16.00)

Odpłatność: 1 zł od osoby

Odbiorca:   dzieci 8-12 lat; młodzież, dorośli

Drogi nauczycielu, przewodniku, opiekunie grupy, jeśli planujesz wizytę w naszym muzeum – pamiętaj, że rezerwacji na zajęcia należy dokonać minimum tydzień przed planowaną wizytą. Jeśli dokonujesz rezerwacji drogą mailową, to jest ona ważna dopiero wtedy, gdy pracownik Działu Edukacyjnego wyśle Ci informację zwrotną potwierdzającą dokonanie rezerwacji. Przy rezerwacji należy podać nazwę instytucji, imię i nazwisko osoby dokonującej rezerwacji, numer telefonu, informacje o grupie: liczebność, wiek itp.
Uwaga !!!
Prosimy informować Muzeum o wszelkich zmianach w rezerwacji oraz o rezygnacji z przyjścia minimum dwa dni przed planowaną wizytą drogą mailową:
edukacja@muzeumtradycji.pl
lub telefoniczną: centrala
(42) 632 71 12 (wew. 34 lub 33); bezpośrednio do działu -(42) 620 05 70 lub (42) 620 05 71
W przypadku, gdy Muzeum nie otrzyma informacji o rezygnacji z rezerwacji, a grupa nie pojawi się na zajęciach, będziemy zmuszeni wysłać elektroniczną informacje o zaistniałej sytuacji do dyrekcji instytucji, z której miała przyjść grupa. Przypominamy również, że warsztaty odbywają się w dniach wtorek-piątek w godz. 9.00-15.30.
Uwaga !!!
Zajęcia, które odbywają się w przestrzeni wystawowej w dniach
czwartek-piątek rozpoczynają się od godz. 10.30.
W poniedziałki muzeum jest nieczynne. Zajęcia i warsztaty dla grup zorganizowanych nie odbywają się w weekendy. W weekend  istnieje możliwość zwiedzania wystaw z pracownikiem merytorycznym Muzeum, po wcześniejszej rezerwacji z minimum trzydniowym wyprzedzeniem. Na wszystkie zajęcia i oprowadzanie przyjmujemy grupy 10-30 osób, w przypadku grupy przekraczającej liczbę 30 osób dzielimy ją na pół i traktujemy jak dwie grupy, taka grupa nie może mieć jednak więcej niż 60 osób. W przypadku przedszkoli (5-6 lat) na zajęcia przyjmujemy grupy do 20 osób. Szanowni Państwo pamiętajcie, że na terenie Muzeum nadal Wy odpowiadacie za grupę, z którą przychodzicie. W przypadku gdy grupa przejawia nieakceptowalne zachowania i  pozostaje to bez Państwa reakcji, nasz pracownik ma prawo przerwać zajęcia.